9. Marketing

In 2018 is het strategische marketingplan voor TAQA Theater De Vest/Grote Kerk Alkmaar afgerond en gepresenteerd aan de organisatie. Het marketingplan wordt uitgerold in de periode 2018–2021 en tussentijds geëvalueerd. De meest opvallende, zichtbare verandering die hierin beschreven staat is de presentatie van de organisatie als één familie.

Strategisch marketingplan: één familie

Aan het eind van de jubeljaren ‘500 jaar Grote Kerk Alkmaar’ en ‘40 jaar Theater De Vest’ gaat de organisatie zich als één familie positioneren met een nieuwe huisstijl. De huisstijl wordt op dit moment ontwikkeld door bureau Vruchtvlees, dat eerder ook de campagne voor 500 jaar Grote Kerk Alkmaar ontwierp.


Een andere belangrijke verandering die in de organisatie plaats gaat vinden, is het denken en werken vanuit de behoefte van de bezoeker. We scoren al een 8,5 op het gebied van klanttevredenheid, maar ambiëren een 9! Onder begeleiding van de Persona Company gaan we voor deze verschillende bezoekers passende service en communicatieconcepten ontwikkelen. Deze concepten worden na een half jaar geëvalueerd en bijgeschaafd.

TAQA Theater De Vest 40 jaar: wie jarig is, trakteert!

In theaterseizoen 2018-2019 vieren we de 40ste verjaardag van Theater De Vest. We trapten het jubileum af met een vrijkaartenactie, gericht op de elf verschillende wijken binnen Gemeente Alkmaar. Per wijk werden 40 vrijkaarten voor mooie voorstellingen aangeboden. Inwoners konden hierop intekenen en zo kans maken op een mooie avond uit. De actie zorgde voor een groot bereik op social media en kon rekenen op zo’n 1000 deelnemers.

Jubileummagazine

Bovengenoemde Wijkenactie was vooral gericht op nieuw publiek dat op deze manier laagdrempelig kennis kon maken met theater. Uiteraard wilden we ons trouwe publiek ook verrassen met een extraatje. We kozen voor een mooi jubileummagazine dat in de feestmaand bij zo’n 3500 trouwe bezoekers op de deurmat viel. Het magazine was een samenwerking met het landelijke theaterblad Scènes en vertelde over de ontwikkelingen van de theaterorganisatie in de afgelopen 40 jaar. Speciaal voor deze gelegenheid maakten we i.s.m. fotograaf Rick Akkerman prachtige portretten van zes stellen die ons theater al jaren intensief bezoeken.

Toneel Publieksprijs

Om meer aandacht en publiek te werven voor het genre toneel, zijn we met ingang van theaterseizoen 2018-2019 gestart met de TAQA Theater De Vest Toneel Publieksprijs. Een dergelijke prijs zorgt voor betrokkenheid van het publiek en genereert vrije publiciteit voor het genre. We zijn er super trots op dat de Alkmaarsche Courant mediapartner is van deze prijs en alle toneelvoorstellingen uitlicht in de krant. Aan het eind van het seizoen wordt de winnaar bekendgemaakt en fotograferen we een persoon die van grote betekenis is geweest voor die productie. Deze foto wordt ook gedeeld in de Alkmaarsche Courant en komt in een eregalerij in het theater te hangen.

Winnaar VVTP Marketingprijs!

In 2017 werd TAQA Theater De Vest genomineerd voor de Cultuurmarketing Award en in 2018 wonnen we de allereerste VVTP Marketingprijs! Om waardering uit te spreken voor theaters die zich op het gebied van marketing onderscheiden, heeft de Vereniging Vrije Theater Producenten (VVTP) een nieuwe prijs in het leven geroepen. Wij mogen ons de eerste winnaar van deze prestigieuze, landelijke prijs noemen. De VVTP bestaat uit twintig theater- en muziekproducenten die bij elkaar circa 60% van het professionele podiumaanbod in Nederland verzorgen. De vereniging heeft leden als Stage Entertainment, Senf Theaterpartners, Bos Theaterproducties en George Visser producties.

Uit het juryrapport:

“Het theater dat de eerste editie van de VVTP Marketingprijs wint, is zo’n theater dat zich al geruime tijd onderscheidt qua marketing. Deze fijne samenwerkingspartner is proactief, reageert snel op vragen, gaat hiermee aan de slag en is meedenkend. Het team beschikt over veel expertise, onder andere op het gebied van online campagnes. Daarmee weet dit theater zijn publiek goed te bereiken én te informeren. Daarnaast heeft dit theater een aantrekkelijk randprogramma en mooie samenwerkingen met lokale organisaties. Dit alles zorgt ervoor dat de zalen vaak meer dan gemiddeld vol zitten. Een prestatie waar het hele team trots op mag zijn!”

Grote Kerk Alkmaar 500 jaar: Een feest vol verhalen!

Met een sprankelende en onderscheidende campagne, positioneerden we de Grote Kerk Alkmaar als het hart van de stad. De marketinginspanningen waren gericht op het informeren, enthousiasmeren en activeren van (regio)inwoners en toeristen uit binnen- en buitenland. Daartoe werd er een feestelijk beeldmerk ontwikkeld. Alle partners werden voorzien van een uitgebreide communicatietoolkit met diverse logo’s, tekst en beeld. Een gezamenlijk gedragen campagne is namelijk van groot belang voor een collectieve boodschap als 500 jaar Grote Kerk. Ook werden lokale ondernemers betrokken bij het feestjaar. Zij maakten bijzondere jubileumproducten, te denken aan een heerlijk kaasje van Kaan’s Kaashandel, koekjes en brood door Fermento en een chocoladetablet met de kerk erop. Sommige jubileumonderdelen waren zo opvallend, dat zij landelijke aandacht trokken. Het grote openingsspektakel werd live uitgezonden via RTVNH en het feestjaar werd zelfs kort in Jinek genoemd. De thuiskomst van het Laurentius-altaarstuk van Maarten van Heemskerck haalde het NOS (Jeugd)journaal en genereerde aandacht in o.a. de Volkskrant, Alkmaarsche Courant en op RTVNH. In juni maakten we samen met Alkmaar Marketing, Stedelijk Museum Alkmaar, Gemeente Alkmaar en RAADHUIS een speciale bijlage in het NRC. De Vijf Grote Meesters (een van de campagnelijnen) stonden in deze bijlage centraal. Kijk voor verdere informatie in het uitgebreide jaarverslag van 500 jaar Grote Kerk Alkmaar.