2. Professionele podiumkunsten
Voordat de staande ovatie bereikt kan worden, moet er uiteraard gezorgd worden voor aanbod op de bühne. We bieden een gevarieerd programma in een brede waaier van genres en smaken – altijd met de hoogste kwaliteit als uitgangspunt. Ook in 2018 maakten weer vele bijzondere artiesten en gezelschappen de gang naar ons theater.

Cabaret
Dat cabaret een publiekslieveling is, blijkt ook in 2018: 21 van de 32 cabaretvoorstellingen in de Grote Zaal waren uitverkocht! In de Kleine Zaal waren dat er 10 van de 19, waaronder ook een aantal verrassende nieuwkomers, zoals Anne Neuteboom en Martijn Kardol. Goed bezocht waren de cabaretiers allemaal. Absolute toppers waren Bert Visscher, met drie keer een volle zaal, en Paulien Cornelisse, die twee keer voor een nagenoeg uitverkochte zaal speelde. En natuurlijk waren we trots dat Marc-Marie Huijbregts tweemaal zijn oudejaarsconference 2018 op de Alkmaarders wilde uittesten!
Musical
Een genre dat jong en oud aanspreekt. ‘De gelaarsde Kat’, voor iedereen vanaf 6 jaar, was een groot succes en ook de musicalklassieker ‘My Fair Lady’ mocht rekenen op drie goed bezette avonden. ‘All Stars de musical’ richtte zich succesvol op de Alkmaarse voetballiefhebbers. De absolute topper en afsluiter van het seizoen 2017-2018 was ‘Selma Ann Louis’. Plien (in Alkmaar wegens familieomstandigheden vervangen door Tina de Bruin) & Bianca en Arjan Ederveen speelden maar liefst vijf voorstellingen in onze Grote Zaal. Deze grootse productie kwam tot stand dankzij de samenwerking tussen de grote schouwburgen, verenigd in de Theateralliantie, en was slechts in een beperkt aantal theaters in het land te zien.

Social media reacties op Selma Ann Louis:
“Het was gewéldig!!! Écht een aanrader! En mijn complimenten voor Tina, súper gedaan, we hebben genoten!”
“Complimenten! Wat een humor en vindingrijkheid wb decor! Super genoten.”
“Wat hebben we gelachen. En vol bewondering voor Tina de Bruin. Wat een talent toch in dit kleine landje!”

(Theater)concerten
Van country tot klassiek en van jazz tot pop: muziek viel er in alle vormen te beluisteren dit jaar. Fijnproevers bezochten de klassieke concerten van huisorkest Nederlands Philharmonisch Orkest/Nederlands Kamerorkest en de koffieconcerten op zondagochtend, superfans kwamen massaal naar OG3NE, Frank Boeijen of rapper Diggy Dex. Ook brachten diverse tribute acts een ode aan grote artiesten als Dire Straits, Aretha Franklin en Crosby, Stills, Nash & Young.
Toneel
Het was de eerste en meteen de best lopende toneelvoorstelling van het jaar: ‘Hendrik Groen’ zat tot de laatste stoel vol met liefhebbers van het succesvolle boek. Goede tweede was ‘King Lear’ van Toneelgroep Maastricht met een hoofdrol voor Huub Stapel. Bekende namen in bekende stukken of naar populaire boeken, dat werkt! Hoewel… de twee voorstellingen naar het best verkochte boek van 2017 – ‘Judas’ van Astrid Holleeder, over haar beruchte broer - waren minder populair dan gedacht. Waaruit maar weer blijkt dat er geen kant-en-klaar recept is voor succes.

Dans
2018 was een goed jaar voor de dans! Scapino Ballet Rotterdam trok twee keer een volle zaal en ook de dansvoorstellingen in de Kleine Zaal waren, mede dankzij de serie Vers van De Vest, goed bezocht.
Jeugd en familie
Een voorstelling om nooit meer te vergeten is ‘Grimm’ van Junior Company/Het Nationale Ballet en ISH Dance Collective. In deze voorstelling werden zowel de sprookjes van de gebroeders Grimm, als de dansstijlen klassiek ballet en hiphop, gemixt.
De voorstellingen in de Kleine Zaal vallen soms wat minder op doordat er vaak geen landelijke bekendheid is, maar er gebeuren geweldige dingen op onze vlakke vloer. In de categorie jeugd was de voorstelling ‘Drie’ van BonteHond en Maas theater & dans een uitschieter. “De mooiste voorstelling die ik ooit gezien heb,” noemde een frequente bezoeker het. Het was zomaar een zondagmiddag in november, waarop er in onze Kleine Zaal weer iets onvergetelijks gebeurde.

In een prachtige e-mail kregen we onderstaande reacties van kinderen:
“Ballet is dus helemaal niet saai!”
“Die dwergen dansten allemaal op een andere manier en ze waren vet grappig.”
“We willen nog een keer heen.”
Jongeren
Het gaat goed met de openbare jongerenvoorstellingen. Een aantal jaar geleden was dit nog niet zo. Er speelden prachtige voorstellingen in onze zalen, maar de jongeren wisten deze nog niet goed te vinden. Sinds onze jeugdprogrammeur Marieke samenwerkt met een co-programmeur uit het onderwijs, komen de jongeren wél. In 2018 programmeerden we drie jongerenvoorstellingen in onze Kleine Zaal – waarvan twee prijswinnend – die alle drie zeer vol of uitverkocht waren.

Betrokkenheid
Steeds meer makers zoeken naar manieren om hun betrokkenheid bij de huidige samenleving in nieuwe vormen te gieten om zo het publiek directer aan te spreken en te betrekken. Theater Utrecht speelde in regie van artistiek leider Thibaud Delpeut ‘Thuislozen’, over mensen die vaak buiten hun schuld aan de zelfkant van de samenleving terecht zijn gekomen. Veel lokale maatschappelijke instellingen en hulpverleners werden hierbij door ons betrokken om deel te nemen, als toeschouwer of als interviewgast op het podium samen met de acteurs. Het was een gedenkwaardige en zeker ook confronterende avond. Betrokkenheid toonden wij zelf ook door voor de openingsvoorstelling van seizoen 2018-2019 gezinnen uit te nodigen die om veel uiteenlopende redenen niet uit zichzelf de gang naar het theater kunnen maken. Zij hadden een fantastische avond! Een initiatief dat zeker een vervolg zal krijgen.
Succesvolle series
Voor degenen die niet graag ’s avonds naar het theater gaan, bedachten we de dinsdagmatinees. Vijf voorstellingen op de dinsdagmiddag, omkleed met muziek en nagesprekken met de makers, geselecteerd door een speciale commissie. ‘De Grote Harry Bannink Podcast on Tour’ met Frank Groothof vormde een van hoogtepunten. De serie Vers van De Vest brengt 25 voorstellingen, met name Kleine Zaal, onder de aandacht van een avontuurlijk publiek. Dankzij een hoge korting bij afname van minimaal vijf voorstellingen uit de serie, kan men op een laagdrempelige manier kennismaken met de minder bekende gezelschappen. Het leidt tot uitstekende bezoekersaantallen, waarmee we ons in positieve zin onderscheiden van andere theaters in het land. Degenen die echt graag een risico nemen, laten zich drie keer per seizoen verrassen door onze Blind Dates met jonge makers.

