Marketing en communicatie
Strategisch marketingplan: de implementatie
In 2018 is het strategische marketingplan voor Theater De Vest/Grote Kerk Alkmaar afgerond en gepresenteerd aan de organisatie. In 2019 is er hard gewerkt aan het implementeren van deze plannen. Een van de grootste uitdagingen betrof het bouwen van een nieuwe familiehuisstijl voor Theater De Vest en de Grote Kerk. Van de twee op zichzelf staande, unieke merken hebben we i.s.m. creatief bureau Vruchtvlees een heldere, positieve en herkenbare huisstijl gemaakt. De introductie van de nieuwe theaterbrochure vormde het startschot voor het gebruik van deze nieuwe look & feel.
Wij zijn één familie
Begin mei viel de opgefriste theatergids op de deurmat bij 12.000 bezoekers. De gids opende met de boodschap “Wij zijn één familie” en presenteerde voor het eerst ook het complete (zomer)aanbod van De Vest en de Grote Kerk. Het brede palet aan programmering binnen en buiten de gebouwen werd zo duidelijk gepositioneerd als onderdeel van de familie. Lees ook: ‘Rebranding kerk en theater Alkmaar zorgt voor sterke merkenfamilie’ op Cultuurmarketing.nl
Van site tot ticket
Alle communicatiemiddelen werden vervolgens vernieuwd. De websites ondergingen een ‘light’ make over: we pasten de kleuren en logo’s aan, zodat de nieuwe huisstijl herkenbaar werd. Frisse nieuwe e-mailtemplates werden gebouwd, tickets werden geüpdatet, het briefpapier, de enveloppen, de kwartaalagenda, de bewegwijzering, een nieuwe online betaalflow: het hele communicatiepalet kreeg een nieuw jasje. Maar uiteraard zijn er nog wensen. Van de verschillende websites willen we graag naar één platform waar de bezoeker eenvoudig ziet wat er allemaal plaatsvindt in de gebouwen en daarbuiten. Eén contentmanagementsysteem maakt ook het geven van tips voor de verschillende locaties eenvoudiger en stelt ons in staat beter in beeld te brengen hoe de bezoeker zich online beweegt. Ook moet het logo op de gevel van De Vest nog aangepast worden. Dit wordt meegenomen in een groter project waarin het upgraden van de entree centraal staat.
Rebranding van onze andere merken
Zomer in De Mare, Zomer op het Plein, Try-Out Café, Jazz Café: ook deze op zichzelf staande merken zijn opgefrist en aangepast aan de huisstijl.
Zomer in De Mare en Zomer op het Plein zijn voor het eerst gebundeld in een handig gidsje onder de noemer ‘Vest in de Zomer’. Dit stimuleerde het publiek om naar beide locaties af te reizen en versterkte het merkenfamiliegevoel.
De nieuwe huisstijl was ook duidelijk zichtbaar op de locaties zelf, o.a. middels vlaggen in De Mare en een spiksplinternieuw podium op het Canadaplein.
Marco, Annemieke, Thijmen, Nelleke en Petra
Op basis van data, aangevuld met ervaringen van medewerkers, hebben we in samenwerking met Persona Company onze doelgroepen gevat in vijf ‘persona’s’. Het werken en denken vanuit deze persona’s levert voor verschillende afdelingen nieuwe inspiratie op. We hebben, op basis van postcode, informatielabels toegekend aan de verschillende bezoekers in onze database. Zo kunnen we hen aan de hand van hun voorkeuren voorzien van relevante informatie. Ook voor het ontwikkelen van nieuwe communicatieconcepten is het denken vanuit de verschillende persona’s verhelderend.
Toneel Publieksprijs fotogalerij geopend
Om meer aandacht en publiek te werven voor het genre toneel, zijn we met ingang van theaterseizoen 2018-2019 gestart met de TAQA Theater De Vest Toneel Publieksprijs. Het instellen van een publieksprijs zorgt voor betrokkenheid van het publiek bij het aanbod en het generen van vrije publiciteit (meer aandacht) voor het genre. We zijn er super trots op dat de Alkmaarsche Courant mediapartner is van de prijs en elke toneelvoorstelling uitlicht in de krant. Aan het eind van het seizoen werd de eerste winnaar bekendgemaakt: Toneelgroep Maastricht scoorde een 9,8 voor ‘Noem het maar liefde’. Fotograaf Rick Akkerman reisde af naar Maastricht en maakte daar de eerste foto voor de eregalerij. Schrijver Ilja Leonard Pfeiffer, actrice Anniek Pheifer en artistiek leider en regisseur Michel Sluysmans werden in de spotlights gezet voor hun belangrijke bijdrage aan het succes van deze winnende productie. De fotogalerij hangt op een prominente plek in de foyer: aan de rode wand naast de garderobe. Toneel werd afgelopen seizoen in het algemeen goed gewaardeerd: gemiddeld gaven bezoekers een 9 voor de voorstellingen.