Voorbereidende werkzaamheden voor 2021

Programmering

Vanaf september 2020 zou normaal gesproken het programmeren voor seizoen 2021-2022 in volle vaart van start zijn gegaan. Nu hielden onze programmeurs zich primair bezig met het zoeken van nieuwe data voor afgelaste voorstellingen, de afhandeling van de financiële consequenties van definitief afgelaste voorstellingen en vooral ook het bedenken van passende, nieuwe programma’s in de coronawerkelijkheid, zoals Theater op je bord en de Zomersessies. De schaduw van de corona-actualiteit werpt zich ver vooruit, omdat een aanzienlijk deel van de geannuleerde voorstellingen is doorgeschoven naar het seizoen 2021-2022. Die agenda is daardoor nu al flink gevuld met opties. Zolang we niet weten wat er straks wel en niet mag en kan, is het maken van definitieve afspraken hierover met gezelschappen en producenten echter heel lastig. Voor nu koersen we nog op een normale situatie met volle zalen vanaf september 2021, maar het is zeer de vraag of dat ook de realiteit zal zijn.

Festivals en evenementen

Ook het maken van plannen voor festivals, evenementen en contextprogrammering kwam in een ander daglicht te staan. Voorlopig gaan we er vanuit dat er in de zomer van 2021 publiek ontvangen mag worden op 1,5 afstand. Voor Zomer in De Mare betekent dit de mogelijke bouw van een tijdelijk openluchttheater in De Rekerhout, met onder meer een podium en twee tribunes en voorstellingen verspreid over de weekenddagen. Voor Zomer op het Plein worden meerdere scenario’s uitgedacht, waarbij een variant met zittend publiek in de zalen van De Vest de meest waarschijnlijke lijkt. In een zo feestelijk mogelijke setting, vol festivalaankleding, geniet het publiek – na reservering – van prachtige concerten, al dan niet gecombineerd met een horeca-arrangement. Deze festivalplannen zijn bovendien, waar de maatregelen het toelaten, flexibel op te schalen naar een hogere bezoekerscapaciteit. Plannen voor het JeugdTheaterVestival in de herfstvakantie en het PeuterVestival eind januari worden in gang gezet, ook in de hoop dat kinderen geen anderhalve meter afstand hoeven te bewaren. Verder onderzoeken we de mogelijkheid om kerstproductie ‘De Verschrikkelijke Vondeling’ in december 2021/januari 2022 alsnog uit te brengen.

Grote Kerk

Voor deze unieke locatie waren enkele bijzondere projecten in voorbereiding, die nu zullen worden doorgeschoven naar 2021. Zo is er, in nauwe betrokkenheid van CultuurPrimair en drie basisscholen, door twee externen een concept geschreven voor een kunsteducatieproject voor de groepen 7 en 8. Leerlingen zullen hierbij een bezoek brengen aan de kerk en de kracht van verhalen ervaren. Ook worden zij bewust gemaakt van de mogelijkheid tot het aanpassen, manipuleren of niet juist doorvertellen van (historische) verhalen. Voor 21 juni 2021 staat ‘Het Gouden Uur’ op de planning: een midzomerceremonie in de kerk, als bewuste, betekenisvolle en unieke start van de langste dag. Op de plek die ooit gebouwd is om met ceremonies te verbinden en bezinnen, willen we dat nu weer doen, maar dan op een eigentijdse manier. Vrij van religie, in een aanstekelijke vorm en op een verrassend tijdstip. Zo creëren we een magische ervaring, waarin de aanwezigen zich verbonden voelen met de natuur en elkaar. Verder wordt er gewerkt aan het nieuwe concept ‘De (over)donderpreek’, waarbij toevallige bezoekers aan de kerk worden verrast door een plotselinge, gepassioneerde donderpreek van enkele minuten. Het doel is om mensen op een positieve, prikkelende en theatrale manier te overdonderen en tot napraten en nadenken te stemmen. Tot slot zijn de voorbereidingen voor de Personal Preacher in volle gang. In de stiltekapel van de kerk komt een installatie waar bezoekers een moment van reflectie en bezinning kunnen beleven. Bezoekers nemen plaats in de bank, pakken een koptelefoon en kiezen een preek via een digitaal scherm. Vervolgens worden zij vijf minuten lang meegevoerd met de gedachten van hun personal preacher (o.a. filosoof Stine Jensen, journalist Bert Wagendorp en fotograaf Hans Aarsman). Er zijn drie preken voor volwassenen en één speciaal voor kinderen en er worden verschillende talen aangeboden.

Verhuur

Team Verhuur & Events heeft in deze onrustige tijd ingezet op het maken van toekomstplannen. Een nieuw strategisch plan is opgesteld en een nieuw evenement is uitgewerkt en staat in de startblokken. Alle voorbereidingen zijn gedaan voor de eerste editie van het babyfestival ‘Kleine Wonderen’ in de Grote Kerk. Ook zijn meerdere ideeën voor de marketing en sales van de verhuurtak opgezet en interne procedures verbeterd. We hebben meer concepten voor nieuwe evenementen en samenwerkingen opgezet, zoals een vitaliteitsevenement en een samenwerking met het Stedelijk Museum Alkmaar en Artiance.

Marketing

Als kers op de taart van onze nieuwe positionering ontwikkelen wij een webplatform waarop het gezamenlijke aanbod van Theater De Vest, de Grote Kerk en Zomer op het Plein/Zomer in De Mare samenkomt. Geïnteresseerde bezoekers kunnen zo in één oogopslag zien wat we te bieden hebben en raken geïnspireerd door festivals, theatervoorstellingen en tentoonstellingen. Plannen voor dit nieuwe platform zijn in de maak en worden in het eerste kwartaal van 2021 uitgewerkt. Ook worden campagnes voorbereid voor een terugkerende tentoonstelling in de Grote Kerk en brainstormen we volop over de invulling van deze zomer.