Marketing

2020 was het jaar waarin we de vruchten van onze investeringen in de nieuwe huisstijl en positionering als ‘één familie’ gingen plukken. De bezettingspercentages groeiden en de klanttevredenheid was hoog. We waren volop bezig met het voorbereiden van het Theaterprogramma 2020-2021 en Zomer op het Plein toen corona toesloeg. Vanaf dat moment werd het schakelen waar we konden en veranderde onze anders zo uitnodigende communicatie in de boodschap: Een staande ovatie voor jou. Blijf thuis, dan zien we je snel.

Communicatie en vasthouden bezoekers

De eerste uitdaging na de aankondiging van de intelligente lockdown had betrekking op het voor de bezoeker zo eenvoudig mogelijk retourneren van gekochte kaarten. “Bewaar je ticket, geniet later” werd de boodschap die door de sector collectief gedragen werd. Gelukkig kwam deze boodschap ook bij de bezoekers van De Vest goed aan. Zo’n 10% van de kaarthouders ging over tot donatie van de tickets en zo’n 45% koos voor een voucher.

Theater op je bord en Zomersessies: 1,5x hoera! Tijd voor iets leuks

In juni mochten de deuren beperkt open voor 30 personen per ruimte en we ontwikkelden i.s.m. Grand Café Klunder het format Theater op je bord. De communicatiecampagne viel in goede aarde en de kaartverkoop verliep voorspoedig. Het publiek had enorme zin om weer te genieten van heerlijk eten door Grand Café Klunder en live optredens in het theater. In juli en augustus konden we opschalen naar 120 personen in de Grote Zaal. We organiseerden Zomersessies waar het publiek graag naartoe kwam. Uit een flitsenquête kwam naar voren dat bezoekers de sessies waardeerden met een 8,4. Ze voelden zich veilig en werden ware ambassadeurs van coronaproof theater.

In de prijzen

Een marketinglichtpuntje in 2020: onze vernieuwde merkidentiteit won een European Design Award. De nieuwe, gecombineerde huisstijl van TAQA Theater De Vest en de Grote Kerk Alkmaar sleepte tijdens de online European Design Awards de bronzen plak binnen in de categorie Branding. Onze kleurrijke, dynamische huisstijl vol architectonische details uit de beide gebouwen werd ontworpen door digitaal bureau Vruchtvlees.

Grote Kerk Alkmaar

In de zomer kon de Grote Kerk gelukkig ook weer open. We organiseerden een bestelproces met tijdsloten, zodat bezoekers eenvoudig online een gratis kaartje konden reserveren voor de World Press Photo Exhibition en de tentoonstelling ‘Portret van Alkmaar’ van Hendrik Pieterse. Naast deze exposities was er ook weer een mooie reeks Zomeravondorgelconcerten die kon rekenen op grote belangstelling.

Zoom uit, Theater in

Eind augustus konden we los met de programmering voor september t/m december. We gaven een mini-gids uit en plaatsten affiches langs de weg met boodschappen als ‘Zoom uit, Theater in’ en ‘Stap uit je digitale bubbel’. De feedback op deze motto’s was zeer positief en de kaartverkoop volgens een 1,5 meter zaalindeling verliep goed. Tot het helaas in oktober weer spannend werd: we kregen een regionale ontheffing en mochten toch, beperkt, nog even door voor 30 bezoekers per voorstelling. Het plan was om medio december nieuw aanbod in de verkoop te doen voor januari t/m juni, maar de harde lockdown gooide roet in het eten. Onze bezoekers kregen een sprankelende kerstkaart met de uitnodiging om uit te kijken naar 2021. Hopelijk wordt dat, al is het met een valse start, een jaar met meer mogelijkheden tot het bijwonen van verkwikkende en hoopgevende (podium)kunsten.

Culturele, maatschappelijke en commerciële verhuur

Personele organisatie en bedrijfsvoering