Professionele podiumkunsten

2024 was een topjaar met veel uitverkochte voorstellingen van hoge kwaliteit. Met enige trots konden we deelnemen in de tournee van de hitmusical Jesus Christ Superstar, met in totaal 9 uitverkochte voorstellingen verdeeld over 2 seizoenen. Claudia de Breij bespeelde maar liefst 4 volle zalen en de aangrijpende toneelvoorstelling De Jaren naar het boek van Nobelprijswinnares Annie Ernaux werd wegens groot succes hernomen in de kleine zaal. En er was nog veel meer!

Cabaret

Naast geheide toppers in de Grote Zaal als Kasper van der Laan, Daniël Arends, Diederik van Vleuten, Claudia de Breij en Freek de Jonge, stond de nieuwe generatie klaar in de kleine zaal.

We gaan nog veel horen van De Blauwe Vinkjes, Valentina Tóth, Lisa Ostermann en Kim Schuddeboom. Opvallend veel getalenteerde cabaretvrouwen dus!

Musical, muziektheater en show

Eén van de musical-hoogtepunten was Jesus Christ Superstar in regie van toneelregisseur Ivo van Hove. In een bijzondere opstelling waarbij het publiek deels op het podium kon plaatsnemen en zo onderdeel werd van de scène, speelde en zong een grote cast met een fantastische titelrol voor Jeangu Macrooy in 2024 negen keer de grote zaal vol! Ook de musical De man van La Mancha bood een unieke invulling van de titelrol met De Dijk-zanger Huub van der Lubbe. En grand dame Simone Kleinsma vertolkte de titelrol in de speciaal voor haar geschreven musical De Hospita.

Interessant zijn de initiatieven van kleinere, startende musicalproducenten. Zij zorgen ervoor dat het genre zich blijft vernieuwen met titels als Boni en Piaf. In de categorie show mogen de nieuwste voorstellingen van Hans Klok en die van de inmiddels legendarische Ashton Brothers niet onvermeld blijven.

Toneel

We presenteren zoveel mogelijk reizende toneelvoorstellingen van de gezelschappen in de Basis Infrastructuur (BIS). Het Nationale Theater, Internationaal Theater Amsterdam, Oostpool, Theater Rotterdam, TG Maastricht en Theater Utrecht zijn allemaal vertegenwoordigd in onze beide zalen en worden gevolgd door een trouw toneelpubliek. Meest opvallend in 2024: Prima Facie van ITA in de regie van hun nieuwe artistiek leider Eline Arbo, een solo van Maria Kraakman die hiervoor de Theo d’Or in ontvangst mocht nemen.

Ook de marathon-voorstelling Het Achtste Leven (Voor Brilka) van Oostpool naar de hitroman van Nina Haratischwili over acht generaties vrouwen in Georgië in de fraaie regie van Nina Spijkers mag niet onvermeld blijven. Ook in dit genre zijn vrouwen steeds dominanter aanwezig als artistiek leider of regisseur. De vaak laagdrempeliger vrije producties werden ook volop bezocht. Klassieker Wie is er bang voor Virginia Woolf? kreeg een indrukwekkende uitvoering met cabaretiers Sanne Wallis de Vries en Bas Hoeflaak in de hoofrollen en ook het groot bezette familiedrama Augustus Oklahoma maakte indruk.

Dans en ballet

Voor Scapino Ballet Rotterdam is 2024 met het pensioen van artistiek leider Ed Wubbe een overgangsjaar. Per oktober is Nanine Linning hem opgevolgd, ook voor de trouwe bezoekers in Alkmaar een spannende wissel. Vanaf seizoen 24/25 zal blijken wat dit precies gaat betekenen. In 2024 maakte Scapino samen met jeugdtheater- en dansgezelschap Maas de grote familievoorstelling Pinocchio Effect, waarmee zij voor één keer weer terug ging naar haar roots. Naast Scapino ontvingen we in de grote zaal gezelschappen als Conny Janssen Danst, Nederlands Danstheater 2 en ICK. In de Kleine Zaal speelde onder andere het gezelschap van de Alkmaarse choreograaf Denden.

Theaterconcert

Onverminderd populair zijn de tribute-concerten. Diverse bands van goede muzikanten vertolken met veel enthousiasme en kwaliteit de legendarische muziek van grote namen als Ray Charles, Bee Gees, Queen of Nirvana. Gelukkig zijn er ook nog muzikanten die graag hun eigen repertoire schrijven en spelen, hoewel dat er steeds minder lijken te worden in de theaters. Maar onder andere Ilse de Lange, Tim Knol, Eric Vloeimans en het onder jongeren zeer populaire My Baby stonden allemaal in ons programma met hun eigen nummers.

Klassieke muziek

We ontvangen nog steeds veel trouwe bezoekers bij al onze concerten met klassiek repertoire. We zijn dan ook trots op de kwaliteit van onze programmering in dit genre, met hooggeprezen gezelschappen als het Nederlands Kamerorkest, De Nederlandse Bachvereniging, Het Nederlands Kamerkoor en Cappella Amsterdam. De hoge kwaliteit gaat steeds vaker gepaard met vernieuwingen in repertoirekeuze en de wijze van presenteren. Zo vertolkte het NKO muziek voor een heus glasorgel van zowel Mozart als de hedendaagse componist Lann en kiest het NKK altijd voor bijzondere, vaak theatrale ensceneringen in de Grote Kerk of Grote Zaal.

Jeugd en familie

Net als de voorgaande jaren heeft de programmering voor jeugd en familie zich gericht op het bereiken van een brede (jonge) doelgroep. De jongste bezoekers (vanaf 0,5 jaar) konden terecht bij Koro Koro en Be Kind. De peuters (2+) konden terecht bij voorstellingen van Oorkaan muziektheater, Maas theater en dans of House of Nouws tijdens het intieme PeuterVestival. De oudere kinderen konden in de kleine zaal terecht bij voorstellingen van o.a. ISH Dance Collective, Percossa en Maas theater en dans.

Ook was er een breed aanbod aan familievoorstellingen. Van Buurman & Buurman en Nijntje tot The Neverending Story van het Filiaal theatermakers, Robin Hood van Phion en Theater Sonnevanck en Giselle van De Toneelmakerij. Aanvullend waren er dit jaar ook twee circusvoorstellingen die geschikt waren voor de hele familie. Hierbij waren ook mensen uitgenodigd die de Nederlandse taal nog minder goed beheersen.

Tot slot hebben we in 2024 in onze eigen muzikale kerstvoorstelling De Klokkenluider van Alkmaar geproduceerd in samenwerking met de Muziekbrigade. Deze voorstelling, speciaal gemaakt voor de Grote Kerk Alkmaar, speelde acht uitverkochte vrije voorstellingen en ontving een viersterrenrecensie van de Volkskrant.

Jongeren

In 2024 hebben ruim 650 leerlingen met school een bezoek gebracht aan vrije voorstellingen. Dit aantal is daarmee iets afgenomen ten opzichte van de vorige jaren. Dat er een dipje zat in 2024 is goed te zien als we kijken naar aantallen per seizoen. In 2023-2024 bleven de inschrijvingen voor vrije voorstellingen door het voorgezet onderwijs steken onder de 500. Voor seizoen 2024-2025 zijn we alweer over de 500 heen en het seizoen is nog niet voorbij. Dat biedt weer hoop voor 2025. We maken ons geen zorgen over de wat teruggelopen aantallen in 2024 en zien de toekomst positief in. Vooral omdat we blijven investeren in samenwerking met scholen in de regio om zo de drempel te verlagen voor jongeren om naar het theater te gaan.

De jongerenvoorstellingen Arm met een dure smaak en Romeo & Julia, beiden van HNTjong, hebben het minder goed gedaan dan gehoopt. Als het gaat om publieksaantallen bij voorstellingen voor jongeren/jongvolwassenen is er dus ruimte voor groei. We blijven onderzoeken, in samenwerking met het voortgezet onderwijs en andere organisaties waar jongeren aan verbonden zijn, hoe we de opkomst bij jongerenvoorstellingen weer kunnen verhogen.

Inleiding

Vorige pagina

Waardevolle samenwerkingen

Volgende pagina