Inleiding

In het jaar 2021 speelde de corona­pandemie, net als in 2020, een grote rol in de activiteiten van Stichting Theater De Vest en Grote Sint Laurenskerk. Slechts veertig procent van de programmering kon plaatsvinden zoals gepland. Maar zelfs op die ‘normale’ dagen waren mondkapjes, vooraf testen en coronatoegangsbewijzen de dagelijkse werkelijkheid van bezoekers en medewerkers. De rest van het jaar waren onze gebouwen gesloten of slechts gedeeltelijk open, zoals tijdens de avondlockdown. Grand Café Klunder wachtte hetzelfde lot. Het is een conclusie die wij met pijn in het hart moeten trekken. Theatermakers, artiesten, zzp’ers in verschillende vakgebieden en anderen die voor én achter de schermen betrokken zijn bij voorstellingen en andere evenementen in Theater De Vest en de Grote Kerk, kwamen zonder werk te zitten. Het moois dat zij normaal zo bevlogen over ons uitstorten, bleef steken in het repetitieproces of strandde zelfs al vóór het enigszins vorm kreeg. Nog pijnlijker is de constatering dat de kunst- en cultuursector vele vormen van schade opliep, die jaren van herstel vergt. Desondanks was het - ondanks de beperkingen - verrassend om te zien wat er in 2021 nog wél doorgang vond. Soms live, soms online. In dit jaarverslag lees je over De Vest Sessies en Vitamine-T. Over Wit Konijn-Rood Konijn, een project dat een jaar lang wereldwijd lege theaterzalen markeerde. Over de geboorte van Nieuw Licht in de Grote Kerk Alkmaar, een initiatief dat het beeldende kunstklimaat in de stad verrijkt met een jaarlijkse tentoonstelling van een hedendaagse kunstenaar. Over hoe Zomer op het Plein en Zomer in De Mare toch plaatsvonden, zij het in een aangepaste vorm. Over hoe we ‘Vest in de Stad’ omtoverden naar een coronaproof versie: ‘Vest door de Stad’. Kortom: je leest over een jaar vol hindernissen en horden. Die we vastberaden namen, zodat er in Alkmaar, ondanks de omstandigheden, genoeg moois te zien en beleven was.

Strategisch Plan

In het Strategisch Plan staan de hoofdlijnen van het beleid van Stichting Theater De Vest en Grote Sint Laurenskerk. De laatste versie gaat over de periode van 2017 t/m 2020. Toen begin 2020 de coronapandemie uitbrak, werd snel duidelijk dat het geen geschikt moment was om nieuwe plannen te lanceren. Aanpassingen voor de programmering en medewerkers door lockdowns kregen prioriteit en we verlengden het lopende Strategisch Plan tot eind 2021. En hoewel de pandemie nog niet helemaal achter ons ligt, ontstaat er weer ruimte om na te denken over toekomstige ambities. Dat doen we deels samen met andere culturele instellingen. Want samen geven we cultureel Alkmaar vorm, ieder op ons eigen terrein. Naar verwachting ontstaan er in de loop van 2022 allerlei nieuwe plannen en initiatieven.