Professionele podiumkunsten

Het jaar 2021 is ongetwijfeld één van de meest onrustige uit de geschiedenis van het theater. In december 2020 mochten enkele voorstellingen voor dertig bezoekers per keer nog worden uitgevoerd, maar vanaf 1 januari 2021 moesten de deuren weer op slot. Eind juni 2021 werd het pas weer mogelijk om bezoekers te ontvangen, mits mensen uit verschillende huishoudens ten minste 1,5 meter afstand hielden.

Verloop reguliere programmering

Al sinds maart 2020 annuleerden we voorstellingen vanwege de coronamaatregelen. Een deel daarvan werd door­geschoven en vonden we vaak pas terug op het programma van 2021. Een goed voorbeeld van de wonderlijke weg die producties hebben afgelegd, is het programma Fuse Live van muziekgroep Fuse. Deze voorstelling stond oorspronkelijk gepland voor 19 november 2020 in de kleine zaal en de kaarten werden - voor de pandemie om zich heen greep - goed verkocht.

Een tijdlijn

November 2020

Een volle theaterzaal was niet toegestaan: bezoekers moesten op anderhalve meter van elkaar plaatsnemen. In de Kleine Zaal resteerden 75 stoelen, in de Grote Zaal 220 stoelen. We verplaatsten Fuse Live daarom naar de Grote Zaal, en de groep was zelfs bereid twee keer op één avond spelen om alle kaarthouders te ontvangen.

December 2020

Nieuwe maatregelen. Er mochten nog maximaal dertig bezoekers per zaal per voorstelling plaatsnemen. Opnieuw schoven we Fuse Live door, nu naar 7 mei 2021. Dan zou het toch wel lukken?

Januari - Juni 2021

Helaas. Theaters moesten weer op slot. Eind juni werden de eerste maatregelen voor de culturele sector pas voorzichtig losgelaten. We verplaatsten Fuse Live wederom, deze keer naar 14 januari 2022. Terug naar de Kleine Zaal, met de moed der wanhoop. Ruim 170 kaarthouders hebben voor deze datum nog steeds kaartjes in hun bezit die ze vermoedelijk al kochten in mei 2019.

Veel voorstellingen die gepland waren vanaf 1 januari 2021, kenden dezelfde voor­geschiedenis en moesten in 2021 opnieuw worden geannuleerd - vaak omdat artiesten en theatergroepen zich helemaal terugtrokken. Anderen gaven net als Fuse niet op. Zij verplaatsten hun tournee naar seizoen 2021/2022.

Sept - Nov 2021

In deze maanden ontving Theater De Vest talloze voorstellingen die al meerdere keren waren verplaatst. Zo kon het Internationaal Theater Amsterdam komen spelen met de confronterende en ontroerende voorstelling “Wie heeft mijn vader vermoord” - met een glansrol voor Hans Kesting. Een andere bijzondere toneelvoorstelling die plaatsvond was “Een oprechte ode aan de ironie” van theatercollectief De Warme Winkel, waarin realitysterren en acteurs een spraakmakende verbintenis aangingen. De onder jongeren populaire Jett Rebel en Snelle maakte grote indruk met hun soloconcerten. Het spraakmakendste evenement van het seizoen was de groots opgezette, vijf uur durende marathon-voorstelling voor jongeren: Trojan Wars, over het oudste oorlogsverhaal uit de geschiedenis. Goed voorbereide scholieren en vrij publiek keken geboeid naar dit visuele spektakel van ons ‘thuisgezelschap’ Het Nationale Theater, dat hun spel zelfs in de pauzes voortzette in de foyer.

Ondanks het feit dat er weer even voor volle zalen mocht worden gespeeld, stroomden de bezoekers niet massaal toe. Herman van Veen, Tim Fransen en Najib Amhali troffen uitverkochte zalen, maar een goed ontvangen toneelproductie als ‘Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht’ speelde twee avonden voor veel te weinig bezoekers. Over de oorzaken van het tegenvallende aantal bezoekers - een landelijk probleem ­­- is veel gespeculeerd. Waarschijnlijk voelden oudere bezoekers zich nog niet veilig, wisten mensen door de zwalkende maatregelen niet dat het theater weer open was en waren streamingdiensten een nóg grotere concurrent dan voorheen. Maar de voornaamste oorzaak is waarschijnlijk de invoering van de QR-code: alleen gevaccineerde of negatief geteste bezoekers kregen nog toegang tot het theater. Hier is veel weerstand tegen, ook bij enkele artiesten. Zo besloten o.a. Douwe Bob en Jandino hun tournees uit principe te annuleren zolang het coronatoegangsbewijs verplicht is.

Wat kon er wél?

Ook in de periode dat de cultuursector op slot ging, bleven gezelschappen, theaters en artiesten initiatieven nemen. Een kleine greep van de voorstellingen die wél doorgang vonden tijdens de lockdowns, soms in aangepaste vorm.

Wit Konijn, Rood Konijn

Op zaterdag 13 maart was het precies een jaar geleden dat de theaters vanwege de pandemie de deuren moesten sluiten. Om hierbij stil te staan en de kracht van theater te vieren, werd een wereldwijde actie opgezet: ‘White Rabbit, Red Rabbit’. Om 20:00 uur stapten in meer dan zestig landen acteurs het toneel op om het stuk te spelen, gebaseerd op de internationale theaterhit van de Iraanse schrijver Nassim Soleimanpour. Meer dan dertig theaters in Nederland, waaronder TAQA Theater De Vest, deden mee. Op het toneel stond acteur Thijs Prein, die - net als alle acteurs wereldwijd - geheel onvoorbereid aan het stuk begon. Ook hij kreeg een verzegelde envelop in handen gedrukt en zette een bevlogen versie van het stuk neer. Omdat het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk was om publiek te ontvangen, zetten we via een livestream onze deuren open. Zo maakten bezoekers vanuit hun huiskamer deel uit van de internationale theaterbeleving.

PeuterVestival

Voor de allerkleinste theaterliefhebbers vond op 18 juni het PeuterVestival plaats. Peuters genoten de hele dag van geweldige voorstellingen én ravotten naar hartenlust in de tot speeltuin omgetoverde bovenfoyer.

Midzomerceremonie ‘Het Gouden Uur’

Op maandag 31 juni verwelkomden we om 05:00 uur ‘s morgens vroege vogels in de Grote Kerk voor een verrassende midzomerceremonie: ‘Het Gouden Uur’. Vijftig bezoekers waren getuige van het eerste licht van de langste dag, dat opkwam door de majestueuze glas-in-loodramen. Filosoof Bas Haring verzorgde een inspirerend college en de ceremonie eindigde met een toost en gezamenlijk ontbijt. Kaartkopers die vreesden zich op deze dag te verslapen, maakten gebruik van onze speciale ‘midzomerwekservice’.

JeugdTheaterVestival

In de herfstvakantie was het feest: tijd voor het JeugdTheaterVestival. Rondom de voorstellingen was in de foyer een theaterspeelplaats ingericht, waar kinderen zich konden verkleden, verhalen mochten verzinnen en lekker konden tekenen of spelen met LEGO. Na elke voorstelling genoten zij van een gemaskerd dierenbal, een dansspel en activiteiten in een greenscreen fotostudio.

Waardevolle samenwerkingen