Professionele podiumkunsten
De volledige lockdown die zich op 19 december 2021 inzette, zette zich in 2022 door. Op 19 januari participeerden wij in de landelijke protestactie ‘Kapsalon Theater’, geïnitieerd door cabaretier Diederik Ebbinge, tegen het onduidelijke beleid rond de coronamaatregelen. Als kappers en nagelstylisten wel open mogen en theaters niet, dan zijn we voor één dag een nagelsalon met optredens! We nodigden drie jonge makers uit, juist omdat zij in hun carrières en inkomsten nog het meest aangetast werden. Lonneke Dort, Mart Hillen en Alkmaarder Luuk Ransijn troffen een beperkt aantal bezoekers op veilige afstand tegenover zich in de Grote Zaal. Omdat we geen hoge boete wilden riskeren en de politie aangaf een tweede sessie niet opnieuw te tolereren, bleef het bij een vrolijke ochtend.
De protesten vonden gehoor en vanaf 26 januari mochten we onder mildere voorwaarden weer open. Sommige gecontracteerde bespelers moesten zich echter alsnog terugtrekken, soms omdat hun artistieke proces door corona te zeer was vertraagd, soms omdat ze niet weer voor kwartgevulde zalen met publiek op 1,5 meter afstand wilden spelen. Maar een aantal voorstellingen kon onder deze aangepaste omstandigheden wél doorgaan, waaronder de succesvolle musical ‘Diana & Zonen’, over het leven van de illustere Britse prinses. Ook cabaretier Roué Verveer speelt, twee keer op een avond om zoveel mogelijk fans te kunnen bedienen
Met een aantal tussenstappen - tot 25 februari was er bijvoorbeeld nog een coronatoegangsbewijs vereist – werden per 23 maart alle maatregelen opgeheven en haalden we voorzichtig opgelucht adem. Uiteindelijk maakten we het hele jaar 2022 volgens planning af, inclusief de nodige inhaalvoorstellingen uit eerdere periodes van lockdown.
Cabaret
Oudgedienden als Youp van ’t Hek en Freek de Jonge speelden voor volle zalen, maar de lange reeks jonge cabaretiers bracht het meeste publiek op de been: voor Daniël Arends, Patrick Laureij, Henry van Loon en Ronald Goedemondt waren de kaarten niet aan te slepen. In de Kleine Zaal troffen we veel avondvullende programma’s van spelers die eerder met een korte proeve in ons Try-Out Café te zien waren. De hele keten is dus goed vertegenwoordigd!
Musical, muziektheater en show
Musical zat weer in de lift en dankzij de coronasteunmaatregelen durfden producenten en theaters het aan om deze dure voorstellingen op de markt te brengen. Vaak werd gekozen voor vertrouwde titels als ‘Charlie and the Chocolate Factory’ of ‘Titanic’, waarmee succes verzekerd is. Nieuw geschreven muziektheater als ‘Volkstuin Complex’ of ‘De Gliphoeve’ had het moeilijker in de kaartverkoop, maar zorgde wel voor de noodzakelijke aanwas van nieuwe titels. Entertainment op het hoogste niveau kwam voorbij in de muzikale shows van onder anderen Alex Klaasen of Simone Kleinsma.
Toneel
Zware thema’s en maatschappelijk engagement kenmerkte de keuze van veel toneelmakers. Theo d’Or-winnares Hadewych Minis speelde ‘Girls & Boys’ - over een vader die zijn kinderen ombrengt - voor een diep ontroerd publiek op een volle tribune. Ook topacteur Jacob Derwig trok een vrijwel volle Grote Zaal met ‘Verdriet is het ding met veren’, over een gezin dat rouwt om het verlies van de moeder.
Nasrdin Dchar besloot de drie voorstellingen die hij eerder maakte over zijn Marokkaanse familie op één avond als marathon te brengen. Een zeer gewaardeerd waagstuk! Andere voorstellingen van makers met een bi-culturele achtergrond waren bijvoorbeeld ‘De Bananengeneratie’ van Char Li Chung of ‘Het Indisch Interieur’ van maker Bo Tarenskeen; twee voorstellingen over hoe het verleden van Aziatische voorouders doorwerkt in de jongste generatie. Regisseur Eric de Vroedt koos bij Het Nationale Theater het legendarische stuk ‘Leedvermaak’ van Judith Herzberg, om te tonen hoe de tragische Joodse geschiedenis vele generaties in de greep houdt.
Dans
Een nieuwe generatie choreografen laat van zich horen. De invloed van hiphop of breakdance is evident en voorstellingen van Xclusiv Company, The Ruggeds of Alida Dors (artistiek leider van Theater Rotterdam) tonen aan dat het moderne danslandschap voorgoed is veranderd. Danstopper van het seizoen was de voorstelling ‘Fortune’ van Club Guy & Roni uit Groningen in samenwerking met het Navdhara India Dance Theatre uit Mumbai. Met ongekende energie en op opzwepende muziek van Slagwerk Den Haag lieten zij de bezoekers in vervoering achter na een “krankzinnige eruptie van gestileerde chaos” (Theaterkrant).
Theaterconcert
Naast vertolkers van eigen muziek als OG3NE, Douwe Bob, Waylon of Nick & Simon, waren de tribute concerten weer in de meerderheid. De variatie én de belangstelling is groot. De 3JS vertolkten U2, Josee Koning zong Lennaert Nijgh, Thijs Boontjes bracht Bram Vermeulen tot leven en er was een spetterende show rond de muziek van ABBA.
Klassieke muziek
Het Nederlands Kamerorkest had een topper in huis met de deelname van de pianovirtuozen Jussen. De broers vertolkten in januari in coronasetting en in december nogmaals voor een volle zaal de pianoconcerten van Beethoven. The International Holland Music Sessions leverde de traditionele serie Koffieconcerten op de zondagochtend. De Ligconcerten in de Grote Kerk of op het podium van de Grote Zaal voorzagen in een toenemende behoefte van bezoekers om muziek op een unieke manier te ervaren: liggend op een zelf meegenomen matje of in een strandstoel.
Jeugd en familie
Ondanks dat er aan het begin van het jaar een aantal jeugd- en familievoorstellingen geannuleerd moesten worden, hebben we in 2022 evengoed een brede jonge doelgroep mogen voorzien van prachtige voorstellingen. Zo werden de allerkleinste bezoekers (vanaf 1 jaar oud) meegenomen op avontuur in de voorstelling ‘Wonderland’. De net iets grotere bezoekers konden onder andere genieten van het fysieke en visuele western spektakel ‘Lucky Luuk’ en van de danstheatervoorstelling ‘Juffenballet’. Naast deze voorstellingen trok ‘De regels van Floor’, gebaseerd op de gelijknamige en populaire boeken en tv-serie, volle zalen en ook de musical ‘Charlie and the Chocolate Factory’ was met drie goedgevulde zalen een feestje voor veel families.
Jongeren
Jongeren bezoeken steeds vaker met school openbare voorstellingen. Dit blijkt een zetje in de goede richting, want jongeren lijken hierdoor het theater beter te vinden. Zo mochten we wekelijks groepjes leerlingen van het Regius College verwelkomen bij totaal uiteenlopende voorstellingen. Ook de openbare jongerenvoorstellingen deden het in 2022 goed. ‘Controle’ van 155 en Maas theater en dans was helemaal uitverkocht, mede dankzij de aanwezigheid van een grote groep leerlingen van het Dalton College en de Berger Scholengemeenschap. De voorstelling ‘Queer Planet’ van HNTJong was zelfs zo’n groot succes, dat er veel jongeren (en volwassenen) op de wachtlijst stonden.
Series
Multitalent Lucas de Man startte in seizoen 2022-2023 met een pilot van zijn serie theatrale talkshows over de nabije toekomst. In vier delen besprak hij de onderwerpen geluk, eeuwig leven, natuur en geld. Hij schetste hiervoor een mogelijke toekomst met gebruikmaking van onder andere virtual reality. De belangstelling in Alkmaar kwam aarzelend op gang, de interactie met de aanwezige bezoekers daarentegen leidde tot interessante gesprekken.
De serie Dinsdagmatinees richt zich op een ouder publiek dat niet graag ’s avonds naar het theater gaat. Samen met een programmacommissie met een achterban bij de doelgroep werd weer een serie samengesteld van vijf zeer verschillende voorstellingen, altijd met een meet & greet na afloop. De voorstelling ‘Moeder van Glas’, naar een autobiografische tekst van Roos Schlikker over haar bipolaire moeder, trok onverwacht ook een jong publiek van studenten in de geestelijke gezondheidszorg. Het nagesprek met Roos Schlikker kreeg hiermee een extra indrukwekkende lading.