Waardevolle samenwerkingen
Om de grootste financiële nood, ontstaan door de gevolgen van de coronapandemie, te lenigen bij theaters en makers werd een compensatieregeling in het leven geroepen door de overheid. De inkomstenderving door lockdowns en andere maatregelen werd hierdoor deels opgevangen. Een mooi onderhandelingsresultaat van de Task Force Podiumkunsten en OC&W.
Bespelers en producenten
Goede samenwerking was er ook tussen het theater en de bespelers. Wij deden ons best eerder afgelaste voorstellingen zo veel als mogelijk te verplaatsen naar een latere datum, waarmee we de onderlinge relaties stevig verankerden en een mooi, vol seizoen konden presenteren. Ook zetten we de samenwerking met aanbieders van groot gemonteerd aanbod voort. Juist in onzekere tijden hebben producenten en theaters elkaar hard nodig om risico’s te delen om grote producties mogelijk te maken en het publiek vast te houden. Een goed voorbeeld vormt het succes van de voorstelling ‘Charlie and the Chocolate Factory’, tot stand gekomen dankzij de samenwerking van circa 20 theaters verenigd in de Theateralliantie.
Lokale partners
We koesteren onze banden met betrokken lokale en regionale partners. Voorstellingen, concerten, tentoonstellingen en festivals maken de stad aantrekkelijk. Daarom wordt er onder andere nauw samengewerkt met Alkmaar Marketing. Wij bieden waardevolle content om toeristen en dagjesmensen naar de stad te trekken en Alkmaar Marketing helpt ons om (nieuw) publiek te vinden voor de programmering. Dankzij samenwerkingen met Stichting De Vrolijkheid, Voedselbank Alkmaar en Wijkcentrum Overdie hebben we ruim 200 kinderen, voor wie een theaterbezoek niet altijd vanzelfsprekend is, kunnen uitnodigen bij het JeugdTheaterVestival. Zij mochten de voorstelling ‘Blizzard’ van Flip Fabrique gratis bezoeken. Voor de voorstelling ‘De Gliphoeve’ werd dit jaar samengewerkt met het Stedelijk Museum Alkmaar. Bezoekers van de voorstelling mochten gratis naar tentoonstelling ‘De Plantage’ en in de begunstigersnieuwsbrief van het museum werd ‘De Gliphoeve’ met een exclusieve korting aangeboden. Om specifieke doelgroepen te bereiken wordt vaak gezocht naar samenwerking met organisaties in en rond Alkmaar. Een enthousiast lid van de groep Safespace Alkmaar woonde samen met een van onze marketeers een repetitie bij van de voorstelling ‘Queer Planet’ en dacht mee over publiekswerving. Speciaal voor deze groep werd na afloop van de voorstelling in Alkmaar een nagesprek met de acteurs georganiseerd. Met Het Trefpunt Heiloo worden regelmatig voorstellingen geselecteerd die te bezoeken zijn met de Trefpunt Expres, een auto met hoge instap die oudere bezoekers de mogelijkheid biedt om voorstellingen in Theater De Vest te bezoeken.
Festivals en series
De commissie Dinsdagmatinees heeft goed zicht op de voorkeuren van hun respectievelijke achterban en stelt jaarlijks een passend programma samen. De Jazz Cafés werden ook weer trouw en kwalitatief op hoog niveau ingevuld door gastheren/jazzmusici Marc Schenk en Kasper Kalf. Andere gastprogrammeurs zetten we in bij festivals. De specifieke setting van Zomer in De Mare vraagt om gespecialiseerde kennis van internationaal buitentheater. HH Producties uit Amsterdam is hier onze partner in. Ons binnenstadfestival Vest in de Stad, met veel programma van jonge makers in het land, programmeren we samen met deskundige Riet Mellink. Ook Karavaan levert een bijdrage aan dit festival. Anderzijds stellen wij gedurende Karavaan Festival de Grote Kerk aan hen ter beschikking. In 2022 presenteerden zij hier de iconische voorstelling ‘Föld’ van topchoreograaf Krisztina de Châtel. Voor de talkshowreeks ‘Morgen met Lucas’ is ingezet op samenwerking met de VU en hoogleraar Frans Feldberg. Hij werd inhoudelijk betrokken bij de thema’s die in de talkshow behandeld werden en organiseert in 2023 een exclusieve editie van ‘Morgen met Lucas’ voor Data Science Alkmaar in Theater De Vest.