Marketing
Vanaf 26 januari mochten de theaterzalen open voor een beperkt aantal bezoekers en kwam programmering weer op gang. Eind februari gaf het kabinet groen licht voor volle zalen en direct daarna viel bij onze bezoekers een theatergids op de deurmat met ons complete programma voor maart tot en met juni. Deze gids zorgde voor een goede impuls aan de kaartverkoop en zo konden diverse voorstellingen weer rekenen op volle zalen.
#hArtforUkraine
Begin maart brak de oorlog in Oekraïne uit. Vanuit de sector werd de campagne #hArtforUkraine geïnitieerd en organiseerden we in samenwerking met het Nederlands Kamerorkest een benefietconcert voor Oekraïne. De opbrengst van de kaartverkoop van dit concert ging volledig naar Giro 555. Met dank aan de lokale media werd het benefietconcert goed uitgelicht. Het zorgde er tevens voor dat er een nieuw publiek over de drempel van het theater kwam.
Voorverkoop seizoen 2022-2023
In mei en juni ging er wekelijks nieuw aanbod online in verkoop, zodat de winkel goed gevuld bleef. Begin juni was het aanbod compleet en dit werd bekroond met een light brochure en een kalender met het complete aanbod bij trouwe bezoekers op de deurmat. Ondersteund door de (outdoor) campagne ‘Voor even…’, e-marketing en social-media-uitingen gericht op het nieuwe aanbod, zorgden we voor een mooie basis aan verkochte tickets. Gedurende de zomer hebben we de publiciteit geen moment laten verslappen. We produceerden diverse extra middelen als genreflyers, e-mailings, social-media-campagnes en unieke series. Met dank aan deze inspanningen verdubbelde de voorverkoop. Eind augustus stoomden we door met een huis-aan-huis-theaterkrant in de Gemeente Alkmaar, extra radiospots op RTV-NH, advertenties in Rodi Media-bladen en de Alkmaarsche Courant, driehoeksborden en billboards langs de ring van Alkmaar.
Zomerfestivals
Ook de zomerprogrammering in De Mare en op het Canadaplein kon gelukkig weer in de oorspronkelijke vorm doorgaan. Het programma werd met een zomergids en campagnes op Facebook en Instagram onder de aandacht van de Alkmaarder gebracht. Tevens kunnen deze zomerfestivals altijd rekenen op flink wat vrije publiciteit. Uit onderzoek van Alkmaar Marketing blijkt dat onze evenementen hoog gewaardeerd worden en in de top 3 staan van bekendste festivals in Alkmaar.
Tentoonstellingen en orgelconcerten in de Grote Kerk
Na twee keer uitstel door corona, vond in april de opening plaats van de tentoonstelling ‘Born Free’ van fotograaf Ilvy Njiokiktjien. Deze multimediale exposite scheen een licht op de generatie die rond de afschaffing van de apartheid werd geboren in een nieuw en vrij Zuid-Afrika. In juli opende de tweede editie van ‘Nieuw Licht – Kunst in de Grote Kerk’ met het kunstwerk ‘Common Ground’ van Nynke Koster. Voor beide campagnes is er veel content gemaakt voor social media, hingen er affiches door de regio en wapperden grote vlaggen in de binnenstad. Voor de orgelconcerten maakten we een gidsje met alle Zomerorgelconcerten; van Kaasmarktconcerten op de vrijdagen tot Zomeravondconcerten op woensdagavond. De gids werd ondersteund met een postercampagne door de binnenstad en een advertentie in het Haarlems Orgelfestival magazine.
Senior Call
Aan het eind van de zomer heeft Senior Call 400 theaterbezoekers gebeld die nog geen kaarten hadden gekocht. Deze bezoekers kwamen voorheen meer dan zes keer per jaar naar Theater De Vest. Een maand na alle campagnes en telefoontjes had 30% van deze groep kaarten geboekt. Wat ons betreft een zeer geslaagde campagne ter ondersteuning van de marketingmix.
Opening theaterseizoen
De opening van theaterseizoen 2022-2023 vierden we met de opvallende act van de Stille Fanfare. Zij marcheerden geluidloos door de stad, maar waren des te meer een sprankelende en komische verschijning. Gekoppeld aan deze act was een ‘Voorstellingen voor een tientje-actie’ en een postermarkt in de foyer van het theater. Er werd lekkers uitgedeeld ter promotie van ‘Charlie and the Chocolate Factory’ en de act werd geflankeerd door stralende medewerkers van Theater De Vest die flyers uitdeelden voor het nieuwe theaterseizoen.
Winnaar Toneelpublieksprijs 2021
Theaterseizoen 2021-2022 leverde na twee gemankeerde coronajaren gelukkig weer een winnaar voor de Toneel Publieksprijs op! Nasrdin Dchar kreeg van het Alkmaarse publiek maar liefst een 9,9 voor zijn theatermarathon ‘Oumi, Dad, Ja’. Fotograaf Rick Akkerman maakte een prachtige foto van Nasrdin, die nu in de winnaarsgalerij in de foyer van Theater De Vest prijkt.
De Schijf van Vijf
Om op een originele manier uit te lichten dat theaterbezoek gezond en goed voor de geest is, ontwikkelden we een campagne met een knipoog naar de Schijf van Vijf. Onder het mom ‘Voedzame theatermenu’s voor elke smaak’ selecteerden we telkens vijf voorstellingen uit verschillende genres, die onder eenzelfde thema te scharen waren. Zo was er het menu ‘Boekenvreter’, met vijf theaterbewerkingen van bekende boeken, of het menu ‘Politieke Pepertjes’, waarin we vijf voorstellingen tipten die een maatschappelijk probleem of thema uitlichtten. De menu’s werden onder andere via social media verspreid om de diversiteit van ons aanbod te benadrukken.
Vest in de Stad
In oktober vond festival Vest in de Stad weer plaats. Een uitgebreide campagne bestaande uit een gids met compleet programma, plattegrond en timetable en makelaarsborden bij deelnemende locaties zorgde voor overzicht in het ruime aanbod aan verrassende performances. Aan de enthousiaste reacties op social media en de publieksbelangstelling bij de verschillende acts te zien werd Vest in de Stad weer warm ontvangen.
Wijkenactie 45 jaar Vest
In het seizoen 2022-2023 viert Theater De Vest het 45-jarig bestaan. En wie jarig is, trakteert! Daarom riepen we in november 2022 alle inwoners van Gemeente Alkmaar op om mee te doen aan de Wijkenactie en zo kans te maken op vrijkaartjes. De campagne werd afgetrapt met een tour langs wijkcentra. In alle wijken van Gemeente Alkmaar werden affiches opgehangen en op social media bleek de actie een schot in de roos. De nieuwe kennismakingen in de wijk werpen nu al hun vruchten af in de vorm van samenwerkingen. Zo kwam bijvoorbeeld een diverse bezoekersgroep van Mare Nostrum naar voorstelling ‘De Gliphoeve’ en beleefden mensen die niet eerder over de drempel van het theater kwamen een prachtige avond. De aanmeldingen voor de vrijkaartenactie waren enorm: zo'n 1.000 gelukkige winnaars gaan in 2023 genieten van een mooie voorstelling.
Vrolijke Vestdagen
De kerstcampagne werd ingezet rond het motto ‘Vrolijke Vestdagen’. Alex Klaasen schitterde met zijn beeld voor ‘Snowponies’ langs de ring en in de binnenstad. Om de kaartverkoop voor de tweede helft van het theaterseizoen te stimuleren hebben we de ‘Vier Vrolijke Vestdagen’ in het leven geroepen; een campagne met een knipoog naar de Drie Doldwaze Dagen. Tijdens deze vier dagen kon men op een geselecteerd aanbod €7,50 korting per kaartje ontvangen. We zagen de kortingsactie als een test en kunnen concluderen dat deze geslaagd is: we verkochten zo’n 200 tickets voor voorstellingen die nog niet veel aandacht hadden gekregen.
Online ontwikkelingen
In 2021 zijn het kaartverkoop- en planningssysteem en de website vervangen. In 2022 is er dan ook intensief ingezoomd op de mogelijkheden die de systemen bieden. Zo zijn er processen geoptimaliseerd door bijvoorbeeld een koppeling tussen het e-mailprogramma en het kaartverkoopsysteem en werden tools als het automatisch versturen van servicemails ingericht. Verder wordt de website ieder kwartaal verbeterd op basis van online verkregen data en maandelijks worden Google Grants campagnes (advertenties in de Google zoekmachine) geëvalueerd en aangescherpt.