Publieksservice
In 2023 heeft het team Publieksservice ingezet op toegankelijkheid en inclusie, een stabiele dienstverlening en bleven we bouwen aan een hecht team. Bovendien hebben we ons verder verdiept in online ticketingsysteem Tixly.
Toegankelijkheid, inclusie & hostmanship
Het team Publieksservice heeft in 2023 een workshop toegankelijkheid en gebarentaal gevolgd. Het doel hiervan was om publiek met een uitdaging op een passende manier te ontvangen en te ondersteunen.
Ook bij andere theaters deden we inspiratie op. Vanuit een werkgroep die gericht is op hostmanship en werken met persona’s, hebben we een bezoek gebracht aan DeLaMar Theater en Internationaal Theater Amsterdam (ITA). Het was leerzaam om te zien hoe beide theaters op hun eigen manier met verschillende doelgroepen omgaan.
Deze workshop en bezoeken hebben geleid tot aanpassingen in het horeca-assortiment, inzichten in processen rondom publieksontvangst en aanpak van calamiteiten. In 2024 gaan we verder aan de slag met deze inzichten.
Dienstverleningsconcept en team
Het blijft een punt van aandacht om het team oproepkrachten in omvang stabiel te houden. Naast een vaste kern van trouwe medewerkers, stroomt de jongere aanwas, veelal studenten, snel door. Gelukkig is het ook in 2023 steeds gelukt om de roosters compleet te maken.
Eén van de twee eerste medewerkers Publieksontvangst vond eind van het jaar een baan elders. De vacature wordt in januari 2024 opengezet. Ondanks deze turbulentie in het team ontvangen wij nog steeds veel complimenten over onze service aan onze bezoekers.
“Wat een heerlijk, ontspannen avond uit! We hebben genoten van de voorstelling en ook het personeel was bijzonder vriendelijk. We gaan snel weer een avondje theater plannen!” Bezoeker via klanttevredenheidsonderzoek
Het team vrijwilligers in de kerk kan ook aanvulling gebruiken, maar werkt desondanks met zeer grote betrokkenheid mee aan het hoge activiteitenniveau. Ook maakten zij de verruimde openstelling van de kerk mogelijk na de onthulling van het Grote Raam.
Het team kaartverkoop/receptie is stabiel. De verruimde openstelling overdag van de receptie leidt tot veel positieve reacties van bezoekers én medewerkers.
Kassakaartverkoopsysteem
Om online ticketingsysteem Tixly zo optimaal mogelijk te benutten hebben we het afgelopen jaar regelmatig contact gezocht met collega-gebruikers zoals het Concertgebouw, DeLaMar en Luxor Theater. Ook is het team aanwezig geweest bij een gebruikersdag, voor verdere verdieping in mogelijkheden van het kassasysteem. Dit leidt er onder meer toe dat we marketingcampagnes (online) verder kunnen optimaliseren.
Horeca
Het afgelopen jaar was een succesvol jaar voor de horeca. Dit vanwege de goede bezetting in het theater en de vele evenementen, bijeenkomsten en de rijke programmering in de Grote Kerk. We hebben de samenwerking met onze vaste partner Henry’s Cultuurcatering BV verder verstevigd en het horecacontract verlengd.
Om aan de verwachtingen van de bezoeker in het theater en de gasten in de Grote Kerk te voldoen, hebben we in 2023 kwaliteitsverbeteringen doorgevoerd. Zo hebben we investeringen gedaan in horeca-apparatuur en onze stoelen, onderhoud uitgevoerd en ons volledige kassasysteem vervangen, waardoor we onze gasten sneller kunnen helpen.
Ook hebben we maatregelen genomen om duurzamer te werken. Zomer op het Plein was het eerste evenement in Alkmaar waarop bezoekers uit herbruikbare statiegeld-drinkbekers dronken, waardoor er géén plastic afval meer was.