Marketing
Topverkoper én nominatie Theater van het jaar
De intensieve marketinginspanningen werden in 2024 ruim beloond. Allereerst met bezoekersaantallen die door het plafond gingen, van 102.000 in 2023 naar ruim 117.000 tickets in 2024. Daaruit volgde ook de waardering ‘Topverkoper van seizoen 2023-2024’ door producent/impresariaat Senf Theater. We wisten veel (landelijke) media aandacht te genereren, opvallende campagnes te bouwen en een groot bereik op social media te creëren. Als uitsmijter van 2024 werden we gewaardeerd met een nominatie voor ‘Theater van het jaar 2024’ door de VVTP.
Campagne De Klokkenluider van Alkmaar
Voor deze zinderende muziektheatervoorstelling werkten we aan een krachtig, herkenbaar campagnebeeld dat in alle uitingen terug kwam. We zetten de complete marketingmix in: van social ads tot radio, van print (advertenties, affiches) tot 20m hoge banieren aan de kerk. De inspanningen resulteerden in een uitverkochte reeks voorstellingen!
Voorbereidingen nieuw webplatform
Ook werd er gewerkt aan de vormgeving en het functioneel ontwerp voor een update van het webplatform. Hierdoor krijgen de sites weer een opgefriste look, verbeterde functionaliteiten op onder andere het gebied van veiligheid en aan de achterkant een update van het Content Management System. De lancering van het nieuwe platform wordt verwacht in april 2025.
Passie aan | Drukte uit
Om het merk Theater De Vest / Grote Kerk Alkmaar op een opvallende manier onder de aandacht te brengen van het (regionale) publiek, ontwikkelden we de campagne Fantasie aan | Telefoon uit. Rond dit thema zijn diverse variaties ontwikkeld, met bijv. Emoties aan | Emoji’s uit en Ontmoeting aan | Afstand uit. In een kleurrijke campagne, bestaande uit ansichtkaarten, affiches, advertenties en social posts, prikkelden we het publiek om even stil te staan bij deze tegenstelling en de link te leggen naar ons merk. De campagne draaide in de donkere decembermaand en viel door de kleuren goed op tussen de traditionele feestdagencampagnes.
Nieuwe collega: welkome ondersteuning
Vanwege de intensivering van de programmering in de kerk, het theater en de festivals, is afgelopen jaar een junior marketeer aangenomen. Een medewerker die de content van onze honderden activiteiten kan verwerken op de websites en narrowcasting, en ondersteunend werkt aan het creëren van originele verhalen op onze socialmedia-kanalen.
AI als assistent
Het team marketing volgt, om goed op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en gevolgen van AI op het marketing vak, de Mastercourse AI voor marketeers van Frankwatching. Op dit moment maakt het team o.a. gebruik van Chat GPT om bijv. teksten te controleren op spelfouten en de inclusiviteit ervan te controleren.

Toegankelijkheid & inclusie
We besteden veel aandacht aan het optimaliseren van de toegankelijkheid van onze gebouwen. Medewerkers worden met regelmaat getraind in het vriendelijk en gepast ontvangen van al onze bezoekers. Ook werken wij samen met partners als Komt Het Zien! om waardevolle aanvullingen op onze reguliere programmering te kunnen bieden en zo iedereen van theater te laten genieten. Dit seizoen zijn Antigone, Tineke Schouten, Malle Babbe en Shrek voorzien van een blindentolk. Ook hebben we geïnvesteerd in een medewerkersbijeenkomst met Nadine Ridder. Zij ging vooral in op het onderwerp diversiteit en maakte de medewerkers attent op onbewuste vooroordelen.
Vest in de Stad & Vest over de Vloer
In het weekend van 20 oktober organiseerden we de eerste editie van Vest over de Vloer en een nieuwe editie van Vest in de Stad. Tijdens Vest over de Vloer maakte publiek kennis met cross-overs in muziek; van klassiek tot jazz en minimal tot elektro-pop. De concerten vonden plaats op unieke locaties: in prachtige monumentale huizen in de binnenstad van Alkmaar. Zo openden o.a. de Vrijmetselaarstempel, Huize De Dieu, het Stadhuis en Yogallery exclusief hun deuren om publiek in een sfeervolle setting van de concerten te laten genieten.
Voor Vest over de Vloer werd een campagne ontwikkeld die goed draaide naast de campagne voor Vest in de Stad. Zo maakten we flinke impact met beperkt budget. Een aanvulling op de marketingmix was de Timesquare-app. In de app kon je op verschillende manieren het uitgebreide programma ontdekken, een favorietenlijstje maken en op een plattegrond de locaties verkennen. Beide Vestivals waren ontzettend goed bezocht.
Campagnes voor vijf tentoonstellingen
We werkten aan campagnes voor maar liefst vijf tentoonstellingen in de Grote Kerk. De twee grootste campagnes draaiden voor I wan’na be like you en Fossil Remains. Voor I wan’na be like you rolden we vanuit duurzaamheidsoverwegingen een online-only campagne uit. Het marketingbudget werd volledig ingezet op gerichte online bannering, social adds en het creëren van content. De campagne van Fossil Remains werd zowel on- als offline ingezet. Naast de marketingcampagne ontwikkelden we ook een tour langs fossielen in de zerkenvloer van de kerk en een fysieke plattegrond voor bezoekers die hiervoor geen mobiele telefoon konden gebruiken. Voor beide tentoonstellingen werd goede pers gescoord, waaronder vier sterren in NRC voor ‘Fossil Remains’! "Het resultaat is een kleurrijke, intrigerende verzameling 'fossielen' die aan het denken zet over de onuitwisbaarheid van onze sporen."
Specials: Jazz Café XL, Comedy café, Collectief Blauwdruk
Ter ere van het vijfjarig jubileum van het Jazz Café stelden initiatiefnemers Marc Schenk en Kasper Kalf een spetterende special met prachtige line-up samen. O.a. Ruben Hein, Hans Dulfer, Laura Fygi, Teus Nobel en Anton Goudsmit gaven acte de présence tijdens deze swingende, uitverkochte avond! We lanceerden voor de eerste keer een Comedy Café in Grand Café Klunder en ook voor Collectief Blauwdruk, het kersverse stadsgezelschap, werd uitgebreid campagne gevoerd.
Winnaar Toneel Publieksprijs: Theater Oostpool
De winnaar van de Toneel Publieksprijs 2023-2024 werd 'Het Achtste Leven (voor Brilka)' van Theater Oostpool. De marathonvoorstelling ontving een 10 van het publiek. Een ongekende score, want nog niet eerder ontving een winnaar een 10. “Vijf uur lang genieten. Fantastische acteurs, prachtige samenzang en bijzondere livemuziek. Fascinerend van het begin tot het eind,” aldus een van de bezoekers. De winnaars van de Toneel Publieksprijs worden vereeuwigd in een fotogalerij in de foyer van TAQA Theater De Vest.
Commercieel: Kleine Wonderen
Voor het nieuwe babyevent Kleine Wonderen is gewerkt aan het ontwikkelen van een herkenbaar, tijdloos merk en het gericht positioneren ervan. De volledige marketingmix werd hiervoor ingezet en veel eigen content gemaakt. Resultaten van de inspanningen zijn uitgebreid geëvalueerd en worden ingezet voor het optimaliseren van marketingcampagne voor de tweede editie van de beurs in 2025.
Zomer in De Mare & Zomer op het Plein
De zomerfestivals waren opnieuw een succes. Het publiek wist in grote getalen de weg naar park De Rekerhout te vinden. Door samenwerking met de bibliotheek en Wijkcentrum De Mare was het publiek diverser en de betrokkenheid vanuit de buurt groter.
Zomer op het Plein was op sommige momenten zo’n succes dat het plein uit haar voegen barste. Een goede voorspeller van de verwachte drukte was het enthousiasme op social media. Voor Claude en Niels Geusenbroek plays Coldplay waren er duizenden aanmeldingen voor de events op Facebook.