Wat óók kon: festivals, evenementen en specials

Kunst in de Grote Kerk

In 2021 startte de Grote Kerk Alkmaar een nieuw kunstproject: Nieuw Licht. Kunst in de Grote Kerk Alkmaar. De tentoonstelling Taking a Line for a Walk met kunstenaar Thomas Trum was de eerste editie in deze nieuwe reeks. Het uitgangspunt van de reeks Nieuw Licht is twee­ledig. Ten eerste maakt de kunstenaar site-specific werk en is vrij om een eigen verbinding met de Grote Kerk te zoeken. Daarnaast nodigt het formaat van dan de kerk uit om projecten te realiseren die op andere locaties niet tentoongesteld kunnen worden - daarom vragen wij de kunstenaar daar iets mee te doen. Tijdens de tentoonstelling Taking a Line for a Walk (van 9 juli tot 12 september) waren zeven enorme doeken van Trum te zien, met als letterlijk (7 meter om precies te zijn) én figuurlijk hoogtepunt het enorme werk op het hoogkoor.

Een nieuwe, jonge doelgroep

De tentoonstelling was een succes: er kwamen 36.574 bezoekers op de tentoonstelling af. Daarnaast is er een nieuwe doelgroep bereikt: liefhebbers van heden­daagse kunst, zowel regionaal als nationaal. Er kwamen meer twintigers en dertigers op de tentoon­stelling af dan gebruikelijk bij tentoonstellingen in de Grote Kerk. Taking a Line for a Walk kreeg veel media-aandacht, zowel regionaal als nationaal. In de Alkmaarsche Courant, De Volkskrant en De Telegraaf verschenen grote artikelen naar aanleiding van interviews met Thomas Trum.

Kliederen voor de kids

Gedurende de zomer organiseerden wij samen met Artiance twee educatieve workshops voor kinderen. Het kunstenaarsduo Kaplum (Anna van Gerve en Alper Demir) ontwikkelde een workshop waarin kinderen van 6-12 jaar experimenteerden met schilderen op enorme doeken, met ongebruikelijk schildersgereedschap zoals raamtrekkers en touwen.

De Vest Sessies

Tijdens de eerste lockdown ontstond het initiatief voor De Vest Sessies, een serie miniconcerten die in de maanden maart en april werden uitgezonden. De succesvolle YouTube-serie Tiny Desk vormde de inspiratiebron. Met een op maat ontworpen format met een herkenbare locatie, lichtplan en camera-regie werden in een ’en ronde‘ setting (musici speelden in een kring) twaalf miniconcerten met een gemiddelde duur van twintig minuten opgenomen in de Kleine Zaal. Aan De Vest Sessies werkten Pieter Jouke, de Jimi Hendrix Tribute Band, Bluegrass Boogieman & Tim Knol, Zoutmus, Beth & Flo, Izaline Calister & Thijs Borsten, De Kift, Spinvis, Mylou Frencken en Dorine Wiersma, Mell & Vintage Future, Lotte Velvet en Lisa Loeb mee. De uitzendingen genereerden een bereik variërend van enkele honderden views tot ruim zesduizend per miniconcert.

Het Grote Raam

Het Grote Raam in de Grote Sint Laurenskerk is het grootste kerkraam in Europa. Feitelijk zijn er twee ‘grootste ramen’: de ramen in het Noord- en Zuidtransept van de kerk zijn gelijk qua formaat. Na de viering van 500 jaar Grote Kerk in 2018 ontstond het plan om de Grote Kerk kerk een nieuw glas-in-loodraam voor het zuidtransept te geven, ontworpen door een bekende kunstenaar.

Voor dit initiatief is de Stichting Het Grote Raam opgericht en werken we samen met Stedelijk Museum Alkmaar en de eigenaar van de Grote Kerk; Stichting Behoud Monumentale Kerken Alkmaar. We kijken terug op een veelbewogen jaar, met als hoogtepunt de presentatie van het ontwerp voor Het Grote Raam, van kunstenares Fiona Tan. Een belangrijke mijlpaal is het verkrijgen van een monumentenvergunning. Inmiddels zijn burgemeester en wethouders, geadviseerd door de welstands­commissie en de Rijksdienst, in hoofdlijnen akkoord met het ontwerp.

Om middelen in te zamelen voor de realisatie van Het Grote Raam zijn fondsenwerving en publieks­activiteiten ingezet. In 2021 ontving de stichting twee toekennings­besluiten van het Stimuleringsfonds van de gemeente Alkmaar van € 150.000 en van het VSBfonds van € 100.000. Er zijn ook aanvragen ingediend bij het Mondriaanfonds en het BPD Cultuurfonds.

Direct na de presentatie van het ontwerp meldden veel bezoekers zich aan als Vriend van Het Grote Raam en was er veel belangstelling voor het schenken van panelen. Op www.hetgroteraam.nl is te zien welke panelen en tegels al zijn geschonken en door wie. Een andere publieksactie zijn de rondleidingen op de Geheime Zolders, waarbij bezoekers met een vrijwillige gids de zolders van de Grote Kerk bezoekt. Voorbereidingen worden getroffen voor de Klim naar Het Grote Raam, een andere publieksactiviteit aan de buitenkant van de kerk. Deelnemers krijgen dan op ooghoogte een spectaculair zicht op het manshoge beeld van Laurentius in de top.

Showman’s Fair Alkmaar

Showman’s Fair Alkmaar (SMF Alkmaar) kreeg een vervolg in 2021 volgens het coronaproof concept uit 2020. Onder toezicht van Stichting Uit leverden culturele instellingen een aandeel in de totstandkoming van het affiche. Het programma legde de focus op aankomend en aanstormend talent, met namens Theater De Vest de disciplines cabaret, kleinkunst, spoken word, circus en (klassieke) muziek.

Een reservering voor een tijdslot was verplicht en de beleving ging via koptelefoon. De publieke belangstelling bleek wisselend. Enkele tijdslots raakten uitverkocht, anderen annuleerden we kort van tevoren wegens te weinig belangstelling. Het aanbod van Theater De Vest bestond uit optredens van Danielle Schel, Lotte Velvet, Luan Buleshkai, Mart Hillen, Tobias Borsboom en Tea Time Company. De geplande optredens van Tobias Borsboom en Luan Buleshkai moesten we helaas annuleren.

Jazz Café en Try Out Café

Ook het jazz café-seizoen kenmerkte zich door afgelastingen, verplaatsingen en (semi)live-streaming concerten - naast (gelukkig!) ook twee live edities. Op uitnodiging en onder begeleiding van de Alkmaarse en Bergense professionals Marc Schenk (drums, percussie) en Kasper Kalf (contrabas), verzorgden aanstormend talent en ervaren professionals bijzondere jazzconcerten.

Een (semi)livestream-concert op 1 februari met vocaliste Anne Serierse en Gijs idema gitaar vormde een opmaat naar de latere De Vest Sessies. Daarin werd een jazzconcert opgenomen met Paul van Kessel op gitaar en vocals en Sebastiaan van Bavel op piano. Ook de jazzconcerten in september en oktober, een Wayne Shorter Tribute en een concert met Kika Sprangers (sax) en Koen Schalkwijk (piano) vonden live plaats. Het geplande concert met Ben van den Dungen (sax) en Miguel Rodriquez (piano) werd helaas verplaatst.

Het Try Out café als het Vest-podium voor aanstormend kleinkunst-, cabaret- en stand up-talent konden we in 2021 slechts twee keer ‘live’ realiseren. De overige en doorgaans uitverkochte edities werden verplaatst, soms tot driemaal toe, of geannuleerd. Als alternatief namen we tijdens De Vest Sessies uitzendingen op, met optredens van Beth & Flo en Lotte Velvet, respectievelijk finalist en winnaar van het Amsterdams Kleinkunst Festival 2020. De enige reguliere ‘live’ editie toonden onder meer finalisten van Cameretten, Amsterdam Studenten Cabaret Festival en het Amsterdams Kleinkunst Festival.

Zomer in De Mare en Zomer op het Plein in de Grote Zaal

Voor de negende editie van Zomer in De Mare ontwikkelden we een coronaproof draaiboek, op basis van het concept ‘Openluchttheater’ in De Rekerhout. De voorstellingen speelden twee keer, met voor elk gezelschap een eigen tijdslot. In plaats van drie achtereenvolgende straat­theater­producties op één middag, verspreidden we ze nu over vier dagdelen per weekend. De programmering was vanwege de inreis­beperkingen die golden voor buitenlandse gezelschappen reeds omgezet naar hoofdzakelijk Nederlandse en Vlaamse producties. Om deze line-up te realiseren, boekten we reprises uit voorgaande edities. Ondanks de inspanningen en aanpassingen kon niet het hele programma doorgang vinden op de locatie in De Rekerhout. Ongeveer een maand voor de eerste speel­dag besloten we Zomer in de Mare 2021 te incorporeren in Zomer op het Plein. Deze concertreeks, die doorgaans plaatsvindt op het Canadaplein, zou al verplaatst worden naar de Grote Zaal van Theater De Vest en werd nu uitgebreid met de straattheater­voorstellingen voor de jeugd en families op woensdagmiddag. In een toneel-op-toneel creëerden we een straattheaterbeeld. Tijdens de inloop van publiek werden filmbeelden van de speellocatie aan het Thijssepad in de Rekerhout vertoond op een horizondoek van zestien bij vijf vierkante meter. Zo ontstond een virtuele verwelkoming op de speellocatie in het park op de toneelvloer van de Grote Zaal in Theater De Vest.

Achter het doek stond het Zomer op het Plein-podium gereed. Op donderdag pasten we het decor aan naar locatie Canadaplein. In de toneeltoren hing de karakteristieke boogconstructie van het pleinpodium. Boogconstructie naar beneden, horizondoek omhoog en zo stond locatie Canadaplein klaar voor de 21e editie van Zomer op het Plein. Hoewel de spontane, informele ontmoetingen die we van beide zomerevenementen gewend zijn grotendeels ontbraken tijdens de binnen-variant, probeerden we dat gevoel toch enigszins terug te halen. Het was laag­drempelig om een kaartje te kopen (€ 5,- entree incl. drankje), en het drankje mocht mee de zaal in. Gezelschappen speelden twee keer voor hetzelfde gage, ze waren vooral opgetogen om weer live te kunnen spelen - zij het voor een kleiner publiek dan zij gewend zijn. Met een gemiddelde zaalbezetting van 80-85% blikken we terug op een bijzondere concertreeks. De line-up bracht vanwege uitgestelde tournees en ziekte enkele wijzigingen met zich mee. Een enkele overeenkomst werd met instemming van betrokken partijen ontbonden. Acte de présence gaven onder meer: Tim Akkerman (Talentstage), Trijntje Oosterhuis, Karsu, Spinvis, Lucky Fonz III, Sjors van der Panne, Sven Hammond en Roxeanne Hazes.

Alternatief voor Vest in de Stad: theatrale wandelingen

Eind oktober presenteerden we ons in de stad met ‘Vest door de Stad’: zes unieke theatrale wandelingen, speciaal voor Alkmaar, ontwikkeld door zes verschillende theatermakers. Het werd een coronaproof alternatief voor het bestaande festival ‘Vest in de Stad’, dat we eens per jaar in samenwerking met de winkeliers organiseren. Het publiek kon kiezen uit zes unieke routes van ongeveer drie kilometer lang. Een troostrijke wandeling, een omdenk-wandeling of een wandeling die je oren opent: ze waren stuk voor stuk bedoeld om het publiek de eigen omgeving op een nieuwe manier te laten beleven.

Waardevolle samenwerkingen

Educatie en contextprogrammering