Publieksservice en horeca

Het Kassateam

Het jaar 2021 kenmerkt zich door aanpassen aan de omstandigheden rondom corona en het nieuwe dienstverleningsconcept. De omstandigheden rondom corona De manier waarop mensen het theater konden bezoeken, werd het hele jaar bepaald door de coronamaatregelen. Het kassateam schakelde voortdurend met het marketingteam om bezoekers goed te informeren en om geannuleerde en verplaatste voorstellingen soepel af te handelen. Gelukkig zijn er veel voorstellingen - groot en klein - wel doorgegaan. Het kassateam speelt bij de verkoop en het verloop van het evenement een actieve en flexibele rol. Het nieuwe dienstverleningsconcept Gemak voor de klant en optimale service worden steeds belangrijker. Er is een nieuw dienstverleningsconcept ontwikkeld om het volgende mee te bereiken:

  • 90% van de kaarten worden online gekocht door de bezoeker zelf. Reserveringen zijn hierop een uitzondering.
  • de verkopen aan de kassa zijn pin-only.
  • de telefoonflow verwijst naar de website.

Vanaf september is er volgens dit concept gewerkt waarbij het seizoen 2021/2022 als overgangsjaar beschouwen.

Kaartverkoopsysteem

In oktober 2020 liet provider Seatgeek weten dat zij het kaartverkoopsysteem SRO terugtrekken uit de Benelux. De eerste zes maanden van 2021 is intensief gewerkt aan de selectie en implementatie van een nieuw kaartverkoopsysteem. De doelstellingen van het project :

  • Efficiëntere inrichting van de gegevensstroom rondom voorstellingen. 
  • Meer online service  door moderne software.
  • Een CRM-systeem dat helpt met het verkopen van meer kaartjes, in het bijzonder voor minder populaire voorstellingen en het bereiken van nieuwe doelgroepen. 
  • Kaartverkoop voor het seizoen 2021/2022 verloopt via de nieuwe omgeving. 

Vanaf juni 2021 is er gewerkt met TIX. TIX biedt een gebruiksvriendelijke ticketing-oplossing die goed aansluit bij de ambities en het nieuwe dienstverleningsconcept.

Protocollen, oproep­krachten en vrijwilligers

De maatregelen van het RIVM, de Rijksoverheid en de Veiligheidsregio zijn nageleefd bij de publieksontvangst. De coronaveiligheidsprotocollen zijn in kaart gebracht en op adequate wijze geïmplementeerd in de verschillende processen. De volgende protocollen waren van toepassing: het protocol Heropening theaters en concertzalen, protocol Kindercapaciteit theater, protocol Veilige verantwoordelijke heropening van museum en protocol Zakelijke verhuur. De oproepkrachten en vrijwilligers spelen een grote rol in de uitvoering van de diverse protocollen. Dat vraagt om flexibiliteit, goede communicatie onderling en een zekere weerbaarheid. Er is veel aandacht besteed aan de communicatie met collega-oproepkrachten en de vrijwilligers. Het team oproepkrachten is stabiel in omvang. Bij de vrijwilligers in de kerk is de uitloop groot. Het geringe aantal activiteiten en de coronapandemie zijn voor een groot aantal vrijwilligers reden geweest om te stoppen met het vrijwilligerswerk. De uitval van vrijwilligers is een landelijke trend en het lastig kunnen aantrekken van nieuwe vrijwilligers helaas ook.

Horeca

Voor Grand Café Klunder was het jaar minstens zo uitdagend als voor het theater en de Grote Kerk. De lange sluiting en de beperkingen die golden, bezorgden de vaste horecapartner Henry’s Cultuurcatering B.V. veel kopzorgen. Met rijksbijdragen in de vorm van TVL en NOW werden die zorgen verlicht. Om Klunder verder tegemoet te komen zijn de huurafspraken aangepast. Op die wijze bleef De Vest verzekerd van horeca bij de activiteiten.

Educatie en contextprogrammering

Culturele, maatschappelijke en commerciële verhuur