De afdeling verhuur en evenementen verzorgt, naast de reguliere programmering, de verhuur van zalen, faciliteiten en diensten en organiseert tevens eigen (commerciële) evenementen. TAQA Theater de Vest en de Grote Kerk Alkmaar bieden samen 12 verschillende ruimtes die gebruikt kunnen worden voor evenementen en verhuringen. Met een eigen technische team, de vaste horecapartner en ervaren en gedreven medewerkers is alles in huis om van een evenement een succes te maken. Afgelopen jaar zijn er 110 verhuringen gefaciliteerd en 3 eigen evenementen georganiseerd. Deze verhuringen hebben vooral in september, oktober en november plaatsgevonden.

Het jaar 2021 begon voor de afdeling verhuur en evenementen rustig. Door de coronamaatregelen was het niet toegestaan om verhuringen en evenementen te organiseren en is alles geannuleerd of verplaatst. In het tweede halfjaar van 2021 volgde een aantal versoepelingen en konden o.a. de amateurgezelschappen weer aan de slag.

Culturele en maatschappelijke verhuur

Er zijn voor diverse uitvoeringen locaties en materialen verhuurd aan onder andere musicalvereniging Oberon, Stichting Alkmaarse Kamermuziek en de Tango Salon.

Door de geldende coronamaatregelen op scholen is een samenwerking ontstaan met het Murmellius Gymnasium in Alkmaar. In maart hebben een deel van de muzieklessen bij De Vest in de Plein Zaal plaatsgevonden. In deze zaal kon prima de 1,5 meter afstand worden gehouden. Leerlingen vonden het bijzonder om les te krijgen in een theater en De Vest konden eindelijk weer bezoekers ontvangen.

Commerciële verhuur

De activiteiten die in het eerste kwartaal wel door konden gaan, waren huwelijken, uitvaarten, livestreams en filmopnames. In maart was de Grote Kerk Alkmaar één van de stemlocaties in Alkmaar voor de Tweede Kamerverkiezingen en brachten ruim 2.665 mensen hun stem uit. In juni werden de eerste versoepelingen doorgevoerd voor evenementen en daarna stroomden de aanvragen weer binnen. Door de invoering van het coronatoegangsbewijs werd er meer mogelijk. De vaste zitplaats en 1,5 meter afstand werden losgelaten waardoor het aantal bezoekers van de verhuringen toenam. De ontvangst van de nieuwe Burgemeester van Alkmaar tijdens de officiële raadsvergadering en beëdiging in de Grote Kerk Alkmaar was een bijzonder en mooi evenement!

Het najaar was de drukste periode van 2021. Na de zomervakantie vonden veel terugkerende en verplaatste evenementen plaats, zoals Open Monumentendag, Mix and Match (stage-evenement van Hogeschool Inholland), Geef me de 5 en natuurlijk de 8 October Vereeniging met een nieuwe traditie: de online Ontzettend Alkmaarse Kennisquiz vanuit de Grote kerk, dit jaar met publiek. Schotgroep bestond 90 jaar en vierde dit met een mooi evenement in de kerk. Aansluitend vond het Ondernemend Alkmaar gala plaats, dat een paar maanden was uitgesteld. Ook kon het Vriendenbock Bockbierfestival doorgaan, georganiseerd door Stichting Vrienden van de Grote Sint Laurenskerk. De organisatie telde ruim 3.000 bezoekers over het hele weekend. Vanaf november werden de maatregelen weer aangescherpt en zijn bijna alle verhuringen helaas geannuleerd of verplaatst. Een enkele organisatie koos toen voor alleen online, de meeste organisaties wilden op een ander moment live samenkomen met hun bezoekers.

Eigen evenementen

In 2021 zijn drie eigen evenementen georganiseerd samen met nieuwe en vertrouwde partners. Frits Borrelt Een nieuw initiatief is Frits Borrelt, dat na drie keer verplaatsen eindelijk kon plaatsvinden. Frits Borrelt is een netwerkborrel voor de young professional. Frits organiseert deze evenementen door heel Nederland op unieke locaties. Deze keer in de Grote Kerk Alkmaar. De kaarten waren binnen twintig minuten uitverkocht. De borrel werd een groot succes. Ruim 850 bezoekers in de leeftijdscategorie van 25-35 jaar hadden een geweldige avond. Lezing Joost Zwagerman Samen met Stedelijk Museum Alkmaar en Bibliotheek Kennemerwaard is een lezing georganiseerd op 18 november, de geboortedag van Joost Zwagerman. De spreker was Manon Uphoff en er mocht publiek aanwezig zijn.

Het Grote Pietenhuis Het idee om iets in de kerk te organiseren rondom Sinterklaas was al eerder ontstaan. Toen bleek dat Doss Events met hetzelfde idee rondliep, bundelden we de krachten en is de Grote Kerk omgetoverd tot het Grote Pietenhuis. Kinderen konden Sint en de Pieten ‘helpen’ met voorbereidende werkzaamheden voor Sinterklaasavond. Het Grote Pietenhuis was drie weekenden open voor publiek. Na het eerste weekend werden de coronamaatregelen weer aangescherpt en zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd. Hierdoor kon het Grote Pietenhuis gelukkig open blijven. In totaal zijn er 7.929 bezoekers langs geweest bij Sint en zijn pieten. Een andere activiteit rondom Sinterklaas was de samenwerking met de officiële Sinterklaasfilm. Een deel van de film is opgenomen in het oude karakteristieke centrum van De Rijp.

Publieksservice en horeca