Januari: Wij dromen onze zalen vol!

Het jaar begon in een lockdown. Geen voorstellingen, wel volop online content. Eind januari vond er een bijzonder landelijk initiatief plaats, met de column De Belofte van Jan Beuving als aanleiding. Deze schitterende tekst vertelt hoe in de lege theaterzalen van Nederland altijd de magie sluiert van wat straks weer kan en mag. Voorgedragen door onder andere Simone Kleinsma en Peter Pannekoek werd deze videocolumn een cadeau van de gehele theatersector aan iedereen die theater liefheeft.

Februari - Maart: Livestreams als cadeautje aan het publiek

Ondanks het feit dat produceren niet onze kernopdracht is, wilden we onze bezoekers in februari en maart een hart onder de riem steken met mooie concerten. In samenwerking met Frits de Beer streamden we als experiment een Jazz Café vanuit de Plein Zaal. De stream ging ‘in première’ op Facebook en werd goed ontvangen door het publiek. Dat smaakte naar meer! Daarna boden we ook vanuit de Grote Kerk streams van orgelconcerten aan. Deze concerten werden internationaal bekeken en goed gewaardeerd. Vanuit de Kleine Zaal presenteerden we een serie De Vest Sessies. Deze sessies met onder andere De Kift en Mell & Vintage Future werden het publiek aangeboden via de social media kanalen en de wekelijkse nieuwsbrief. Uit een flits-enquête, gehouden onder nieuwsbriefontvangers, bleek dat ruim 65% van de ondervraagden de sessies als goed waardeerden. Streams vervangen de live ervaring absoluut niet, maar het was een mooi cadeautje voor onze loyale bezoekers.

Arend de Groote:

"Wow, wat was dat mooi. Er ontbreekt maar 1 ding: ik (en de rest van het publiek)."

Monique de Wit-Groen

"Wat een leuk initiatief! Ik mis het theater heel erg. Hoop dat het weer snel mogelijk is om naar de Vest te gaan!."

April: Vitamine T: de noodzaak van theater

Voor een contextprogramma waren interessante, verdiepende teksten over het belang van theater geschreven door onder andere bioloog Patrick van Veen en wetenschapsjournalist Mark Mieras. Nadat het betreffende contextprogramma gestaakt werd door nieuwe maatregelen, besloten we deze teksten niet verloren te laten gaan. Het werden prachtige geluidsfragmenten, ingesproken door acteur David Lucieer, onder de noemer ‘Vitamine T: de noodzaak van theater’. Om een groter publiek te inspireren met deze teksten hebben we ze opgezet als podcasts en via een vaste rubriek op onze social media verspreid. Op ons YouTube-kanaal zijn alle edities terug te luisteren.

Mei - Juni: 1,5x hoera, want we mogen weer open en er staat een nieuw theaterseizoen voor de deur!

Eind mei kregen we het goede bericht dat we vanaf juni weer open mochten. Om dit goede nieuws te delen met zo veel mogelijk (potentiële) bezoekers, hebben we groots uitgepakt op social media en in het straatbeeld met vlaggen, abri’s, billboards en banieren. Ook zorgden we voor een jaarkalender op de deurmat van 11.000 trouwe bezoekers en publiceerden we - voorstelling voor voorstelling - het theaterseizoen 2021/2022 op de website. De traditionele gids werd zo vervangen door deze kalender en een uitgebreid social media-, outdoor- en persoffensief. In augustus brachten we een light brochure uit en verzonden we deze aan dezelfde trouwe theaterbezoekers. In deze gids werden echte theatertoppers uitgelicht en presenteerden we een veelbelovend theaterseizoen. Het programma was voller dan ooit!

Ook de Grote Kerk weer open voor publiek!

Juli - Augustus: Nationale aandacht voor Thomas Trum: Taking a Line for a Walk

De zomertentoonstelling van Thomas Trum in de Grote Kerk genereerde een prachtig bereik via landelijke en regionale media. De indrukwekkende, kleurrijke werken sprongen in het oog en werden gewaardeerd door jong en oud.

Zomer op het Plein in De Vest

En opeens kon Zomer op het Plein doorgaan - ín De Vest. In korte tijd bouwden we de foyer en Grote Zaal om tot festivallocatie en werd ook de gevel voorzien van uitnodigende stickers en een opvallende openingspoort. De programmering werd online en met behulp van partners en lokale media goed uitgelicht.

September - oktober: Vol gas voor cultuur

In september werd tijdens de Grand Prix op een ludieke manier aandacht gevraagd voor de cultuursector. Met aansprekende beelden en teksten werd, dankzij deze slimme inhaker, cultuur een gespreksonderwerp tijdens de Grand Prix. Het gas ging ook op de communicatie en publiciteit rond de voorstellingen. We konden weer volop kaarten verkopen en diverse doelgroepen activeren om naar het theater te gaan. In de zomerperiode proefden trouwe bezoekers al hoe goed de coronamaatregelen in het theater doorgevoerd waren. Met de invoering van de CoronaCheck-app voelde het avondje theater weer bijna als vanouds.

Kers op de huisstijltaart: een nieuw webplatform! Na ruim een jaar voorbereiding en de implementatie van het nieuwe ticketing- en planningssysteem ging ons nieuwe webplatform live. Het is een compleet platform, met het hele aanbod zoals festivals, concerten in de Grote Kerk en voorstellingen in De Vest erop. We inspireren de bezoeker via de nieuwe site nóg meer met het brede programma en up- en cross-selling is nu eenvoudiger. Naast het feit dat we de bezoeker nu een optimale klantreis bezorgen, maakten we van drie verschillende websites één website met een gecombineerd CMS voor de Grote Kerk, Theater De Vest en alle festivals. Dit drukt in de toekomst de kosten en maakt het werk efficiënter.

November – December: h-a-h kalender en feestelijke campagne

Medio november begon de campagne ‘Vier de feestdagen in De Vest’! Met o.a. vlaggen, affiches, een spread in de regionale Rodi-bladen en een jaarkalender huis-aan-huis in regio Alkmaar pakten we groots uit om zoveel mogelijk bezoekers te enthousiasmeren voor het theaterprogramma. Helaas gooide de avondlockdown roet in het eten: de middelen realiseerden daardoor niet het beoogde effect.

Personele organisatie en bedrijfsvoering