Marketing
In 2023 hebben we via verschillende marketingcampagnes, projecten en samenwerkingen prachtige resultaten behaald. Zo hebben we een breder en diverser publiek bereikt, onze eigen festivals in het zonnetje gezet en veel gecommuniceerd over de evenementen en tentoonstellingen in de Grote Kerk.
Inclusie en diversiteit
We openden het jaar met een medewerkersbijeenkomst in het teken van toegankelijkheid en inclusie. Hiervoor hebben we de hulp van adviesbureau New Pack Inclusion Creators ingeschakeld. Na de medewerkersbijeenkomst volgden de medewerkers van de afdeling Publieksservice een workshop gebarentaal om publiek welkom te heten. Ook kregen zij tips voor de ontvangst van bezoekers met een uitdaging.
De samenwerking met onze inmiddels vaste partner Komt Het Zien! verliep succesvol. We kozen drie voorstellingen waarbij een blindentolk via koptelefoons toelichting gaf op wat er gebeurde op het toneel. Vooraf organiseerden we een ‘meet & feel’. Deze diensten werden dankbaar door de doelgroep afgenomen.
In de Grote Kerk Alkmaar organiseerden we de eerste prikkelarme openstelling. Tijdens dit uur, voorafgaand aan de reguliere openstelling, kon publiek met bijvoorbeeld niet-aangeboren hersenletsel, een burn-out, autisme of hooggevoeligheid in alle rust de kerk bezoeken. Ook werkten we mee aan de Week van de Eenzaamheid door in die week kaarten aan te bieden voor een concert of voorstelling.
In samenwerking met Gemeente Alkmaar konden we heel gericht 300 jongeren uitnodigen voor wie theaterbezoek niet vanzelfsprekend is. Zij bezochten de spectaculaire turbo-slapstick voorstelling Knock-Out van Ish en Jakop Ahlbom. Hierbij werkten we intensief samen met jongerenwerkers, wijkcentra en de Voedselbank.
Reacties social media
"Het mooiste theater voor rolstoelgebruikers.”
“Inderdaad zeer gastvrij en toegankelijk voor rolstoelgebruikers!”
Theater voor een ander
In onze betaalmodule hebben we in 2023 een programma opgezet: Theater voor een ander. Kaartkopers kunnen hier een donatie doen aan mensen voor wie theaterbezoek niet vanzelfsprekend is vanwege de entreeprijs. Met dank aan dit potje kunnen we twee keer per jaar via wijkcentra een groep bezoekers uitnodigen.
Samenwerkingen en acties
Ook met Wijkcentrum Mare Nostrum werkten we in 2023 weer actief samen. Bezoekers van de koffieochtenden kregen een rondleiding in Theater De Vest, de Grote Kerk Alkmaar en bezochten voorstellingen. Ook met Sport-Z hebben we een samenwerking opgestart voor hun programma Art-Z.
Zomer in De Mare en Zomer op het Plein
Het is geweldig om het zomerprogramma te communiceren. Vanaf het eerste bericht over het programma stromen de enthousiaste reacties via social media binnen.
Op Facebook hebben we ruim 54.000 mensen bereikt en ruim 5.800 op Instagram. Op beide kanalen is zo’n driekwart van de volgers vrouw. Op Instagram is de leeftijdscategorie 35-44 jaar het best vertegenwoordigd. Op Facebook is dit de categorie 45-54 jaar. Verder komen veruit de meeste volgers uit Alkmaar, gevolgd door omliggende plaatsen.
Alkmaar Marketing is voor ons aan de slag gegaan met een reels-video voor Instagram en een post op TikTok. Via reels bereikten we 10.238 accounts, waaronder veel jongeren: 83% van de kijkers is tussen de 18-24 jaar.
Via Kidsproof brachten we Zomer in De Mare extra onder de aandacht. Met meerdere social media posts en tips in hun nieuwsbrieven behaalden zij in totaal 100.504 views en 1.018 doorkliks naar onze website.
Reacties social media
“Het hele seizoen genoten van Zomer op het Plein. Veel variatie en geweldig aanbod. “
“Was top dit jaar. Leuke artiesten, fijne sfeer “
“Wij hebben naar de 3JS gekeken. Fantastisch optreden en een heerlijk relaxte zomersfeer. Mega leuk initiatief!”
Tentoonstellingen Grote Kerk Alkmaar
Voor de tentoonstelling van Folkert de Jong werd een prachtige beeldreportage gemaakt. Door vele inkijkjes in het artistieke proces van Folkert betrokken we het publiek via social media bij de ontwikkeling van Dutch Mechanisms. Ook NH Media (voorheen RTV NH en RTV Noord-Holland) maakte een inspirerende reportage. Daarnaast was Folkert op de radio te horen bij het cultuurprogramma Nooit Meer Slapen. De lokale media waren betrokken bij de plaatsing van het beeld ‘From Stately Throne’ voor de Grote Kerk en de opbouw van de tentoonstelling.
Nationaal Theaterweekend & follow-up- campagne
Vanuit het Nationaal Theaterweekend kregen we subsidie toegekend voor follow-up-campagnes: zo konden we bezoekers die tijdens het Theaterweekend voor het eerst over de vloer kwamen, stimuleren tot meer bezoek. Hiervoor ontwikkelden we een prikkelende flyer met kortingsacties en extra’s. Deze papieren flyer volgden we op met e-marketing reminder-campagnes.
Winnaar Toneel Publieksprijs
In theaterseizoen 2022-2023 brachten 2441 toneelbezoekers hun stem uit op de Toneel Publieksprijs. Ruim 227 bezoekers stemden op de winnende productie van Theater Oostpool. “Een hartverscheurend verhaal, briljant gespeeld door Hadewych Minis,” schreef Trouw in een vijfsterrenrecensie na de première van Girls and Boys. De veelgeprezen monoloog van Dennis Kelly uit 2018, een soort hedendaagse anti-Medea, begint als een hilarisch sprookje en verandert in een onvoorstelbare nachtmerrie. De winnaars van de Toneel Publieksprijs worden vereeuwigd in een fotogalerij in de foyer van Theater De Vest.
Foto: Rick Akkerman Fotografie
Speelkwartier: het nieuwe theaterseizoen barst los
De seizoensopening Speelkwartier was als vanouds een succes. Zo’n 1.000 gratis tickets werden er besteld door mensen die graag een voorproefje kwamen nemen van het nieuwe theaterseizoen. In de Grote Kerk kon publiek in- en uitlopen en genoten bezoekers van dans en muziek. Als aftrap van het seizoen gaven we bovendien spectaculaire kortingen op geselecteerde voorstellingen. De campagne voor de seizoensopening werd ondersteund met billboards, advertenties, radiocommercials en online campagnes.
Vest in de Stad
Vest in de Stad kon rekenen op grote belangstelling. Door goede voorpublicaties (met dank aan Alkmaar Centraal en de Alkmaarsche Courant), campagnes op social media en flyers, boekjes en affiches door de stad werd het een bruisende theaterdag.
Pilot Jammen in De Vest
Omdat we ons graag verbinden aan een nieuw, jonger publiek boden we afgelopen jaar het podium in de Plein Zaal aan eindexamenleerlingen muziek om te Jammen in De Vest: ervaring op te doen in een professionele werkomgeving. Leerlingen van het Bonhoeffer en het Dalton College verzorgden een spetterend programma van een half uur, met daarin door de leerlingen zelf gekozen en ingestudeerde muziek. In de finale (de derde set) jamden de leerlingen met studenten van het Conservatorium Haarlem.
Voorafgaand aan het concert kregen de leerlingen een workshop jammen. Ook konden de leerlingen die op school de theatertechniek voor voorstellingen verzorgen meedoen aan een workshop georganiseerd door de theatertechnici van De Vest. Een groot succes!
Brandingtraject merkhuis
In 2023 hebben we samen met strategisch bureau Verve het merkhuis opnieuw onder de loep genomen. Dit heeft geleid tot nieuwe inspiratie om de ‘familiegedachte’ verder uit te bouwen.