Voorbereidende werkzaamheden voor 2020

Programmering seizoen 2020-2021

"De programmering voor het seizoen 2020-2021 startte al voor de zomer van 2019. Impresariaten verkennen de interesse in de markt voor hun plannen en tournees met meerdere uitvoeringen van een productie in één stad worden al geboekt. Het gaat hierbij vooral om musicals, maar bijvoorbeeld ook om de groot gemonteerde jubileumproductie van Scapino Ballet Rotterdam. Eind 2019 staan de voornaamste contouren van het seizoen, dat pas in september 2020 van start gaat, al vast."

Inmiddels weten we dat de coronacrisis alles op zijn kop heeft gezet en dat het theaterseizoen, dat we toen zo enthousiast aan het voorbereiden waren, vanaf maart 2020 is stilgelegd. Of en wanneer de geplande voorstellingen en (zomer-)activiteiten alsnog uitgevoerd kunnen worden, is ongewis.

Biënnale: De Klokkenluider

Toonaangevend onderdeel van dit nieuwe seizoen zal de tweede Biënnale in de Grote Kerk zijn. In het kader van de viering 500 jaar Grote Kerk produceerden wij zelf de voorstelling ‘Het Mysterie van Alkmaar’. Dit was zo’n succes - en zette de kerk voor jong en oud op zo’n aansprekende manier in de schijnwerpers - dat we besloten hier een traditie van te maken. Rond de Kerst presenteren we een grootse voorstelling in de kerk en in 2020 wordt dat ‘De Klokkenluider van de Grote Kerk’. De voorbereidingen voor subsidieaanvragen, casting enzovoort zijn in volle gang!

Nieuwe zingeving in de Grote Kerk

Op 3 maart hebben we met Arnon Grunberg de reeks Zin op Zondag voorgoed afgesloten. Het stoppen van Zin op Zondag betekent echter niet het einde van zingeven in de kerk. In 2019 startten we met de voorbereidingen van nieuwe projecten, waaronder Personal Preacher en de Donderpreek.

Daarnaast wordt er in samenwerking met CultuurPrimair, Gert van Kleef en docenten van drie scholen, gewerkt aan de voorbereidingen van een educatief project in de kerk, voor de bovenbouw van de basisschool.

Zomer op het Plein

Binnen de geldende regelgeving kon het aantal stilteweekenden voor Zomer op het Plein 2019 tot één worden beperkt. We kunnen deze lijn voortzetten naar de editie in 2020. Daarbij heerst ook het voornemen om de vrijdagavondserie voort te zetten en uit te breiden naar zes. Hierdoor ontstaat een zomerserie bestaande uit zes weekenden van vrijdag- en zaterdagavonden en de matineeconcerten op de zondag. Hoe en of er invulling komt tijdens het stilteweekend, moet nog nader bepaald worden.

Zomer in De Mare

Per 2020 wordt door Gemeente Alkmaar een vaste stroomput aangelegd op de speellocatieplek in de Rekerhout. Dit past binnen het gemeentelijke beleid voor duurzame stroom (geen dieselgeneratoren meer) en voorziet het park van een basisinfrastructuur als evenementenlocatie. Verder wordt onderzocht of ook een watervoorziening tot de mogelijkheden behoort. Het profiel van de zaterdagavonden van Zomer in De Mare houden we opnieuw tegen het licht. Vooralsnog toonde het programma telkens één voorstelling met een langere spanningsboog.

Voor 2020 onderzoeken we de mogelijkheid voor kleinschalige semi-akoestische concerten voor een 12+ publiek en een groter bereik in zijn algemeen. Uitdaging is een en ander te passen binnen de geldende uitvoeringskaders qua evenementen en eindtijden waarop het park weer vrij moet zijn.

Speelkwartier/Showman’s Fair

De succesvolle pilot van Showman’s Fair Alkmaar geniet binnen Stichting Uit volledig draagvlak voor een vervolg in 2020. Daarbij is in de evaluatie aangegeven dat begin september een beter tijdstip is om het evenement als hét culturele visitekaartje en de Uitmarkt van Alkmaar te presenteren. Theater De Vest zal daarvoor wederom een onderscheidende bijdrage leveren.

Ook het vervolg van Speelkwartier is volop in ontwikkeling, maar zal naar waarschijnlijkheid in mei plaatsvinden, vlak voor de start kaartverkoop van het nieuwe theaterseizoen. Tevens dient zich een unieke mogelijkheid aan voor een samenwerking met het Nederlands Philharmonisch Orkest in de setting van een openbaar optreden op het Canadaplein.

Vest in de Stad

Voor de komende editie van Vest in de Stad zijn eind 2019 de eerste fondsaanvragen reeds ingediend. Medio maart 2020 zal de eerste bijeenkomst met het oog op programmering en samenstelling, voor zowel de amateurgezelschappen als de professionals, starten. De zesde editie vindt plaats op zondagmiddag 1 november 2020.

FRITZ – 75 jaar vrijheid

Superstar Theaterproducties startte de eerste repetities van een groot project in het kader van 75 jaar vrijheid: een toneelproductie over het leven van de jonge Alkmaarse verzetsstrijder Fritz Conijn. Dit samenwerkingsproject met Theater De Vest resulteert in mei 2020 in een serie voorstellingen in de Grote Zaal.