Waardevolle samenwerkingenen

Samenwerking met belangrijke aanbieders van podiumkunsten

Theater De Vest hecht eraan om mee te spelen in de Champions League van het theater. Daarvoor onderhouden wij met alle aanbieders een goede relatie, maar met een aantal initiatieven en bespelers is die relatie nog wat hechter. We benoemden de grote landelijke spelers Scapino Ballet Rotterdam, Het Nationale Theater en het Nederlands Philharmonisch Orkest/Nederlands Kamerorkest tot onze huisgezelschappen. Dit levert een inspanningsverplichting van beide kanten op die voor de cultuurminnaars in Alkmaar veel waarde toevoegt. Zo zijn er previews, muziekcafés en meet & greets, maar vooral: theater van het hoogste niveau. Ook de band met de Theateralliantie versterkt zich. Oorspronkelijk is dit een initiatief van de allergrootste (1000 plus) zalen om hiaten in het aanbod te vullen met week- en zelfs maandbespelingen. Sinds een paar jaar is dit aanbod ook bereikbaar voor een beperkt aantal kleinere zalen met ca. 2 tot 4 uitvoeringen per titel.

Talentontwikkelingstraject Vest in de Stad

In 2019 vond de eerste editie plaats van Vest in de Stad, de opvolger van binnenstadfestival Kijken, Kijken, Kopen. Niet alleen de naam, maar ook de inhoud veranderde deels. We zorgden ervoor dat Alkmaarse amateurdansers en -spelers onder begeleiding van professionele makers van onze huisgezelschappen een productie maakten die tijdens het festival in één van de deelnemende winkels of op straat kon worden getoond. Maar dat niet alleen: de resultaten waren twee weken voor het festival al te zien in onze Kleine Zaal, tijdens een speciaal daarvoor samengestelde avond. Dansstudio Dentro werd gekoppeld aan Conny Janssen Danst, Dansstudio Flex werkte samen met Scapino Ballet Rotterdam, jongeren van Artiance gingen aan de slag met Het Nationale Theater en muziekvereniging Emergo bereidde onder begeleiding van het Nederlands Philharmonisch Orkest een spetterend openingsoptreden voor. Het werd een onvergetelijke en leerzame ervaring voor deelnemers en voor de professionals was het een kans om meer te weten te komen over hun achterban. Een succesvol concept en dus voor herhaling vatbaar tijdens de volgende editie van Vest in de Stad die gepland staat voor november 2020.

Reactie Dansstudio Flex: “De meiden hier raken niet uitgepraat over de mooie ervaring die Vest in de Stad hun gebracht heeft. Vanaf de eerste inspirerende workshop van Annemarie Labinjo tot en met de voorstellingen op 3 november: 4 gepland maar het werden er 6 omdat er zoveel mensen kwamen kijken. Wat had de Vest het weer goed georganiseerd.” Reactie Dansstudio Dentro: “Wat een superproject!!! En wat heb ik genoten van alles. En wat was alles goed geregeld en georganiseerd. Dankjulliewel voor deze geweldige kans om aan dit project mee te mogen doen. De dansers hebben een fantastische periode gehad en zijn blij dat ze deze ervaring op mochten doen.”

Theaterbezoek Wijkcentrum Overdie

In het kader van het publiekswerkingsprogramma ‘Als een baas’ bij de voorstelling ‘Onze Straat’ van Het Nationale Theater, kwam een prachtige samenwerking tot stand met Wijkcentrum Overdie. De opdracht van het programma was om via een buurthuis of netwerkcentrum een breed publiek te benaderen dat bij voorkeur nog nooit in het theater was geweest. Vervolgens was het doel om voor deze groep een theaterbezoek te faciliteren en een duurzame relatie met hen op te bouwen. Via de Gemeente Alkmaar werd contact gelegd met Wim van Veen, sociaal cultureel werker in Wijkcentrum Overdie, die ervoor zorgde dat een groep van zo’n 30 Wijkcentrumbezoekers met een diverse culturele achtergrond getrakteerd werd op een mooie avond uit in Theater De Vest. De groep werd speciaal ontvangen door directie en acteurs, kreeg een kijkje achter de schermen en bezocht daarna de voorstelling. Een week later zijn het theaterbezoek en de voorstelling met de gehele groep inhoudelijk geëvalueerd in het Wijkcentrum, waarbij medewerkers van De Vest en een dramaturg van Het Nationale Theater aanwezig waren. Vanwege de grote betrokkenheid van de deelnemers én het feit dat dit project vanuit Wijkcentrum Overdie gedeeltelijk met gemeentesubsidie bekostigd kon worden, was het een geslaagd project. De samenwerking is inmiddels in het nieuwe theaterseizoen voortgezet.

Professionele podiumkunsten

Festivals, evenementen en specials