Educatie en contextprogrammering
Educatie
Met de basisschoolvoorstellingen gaat het goed. Ze worden goed bezocht en in 2019 ook zonder uitzondering goed ontvangen. In samenwerking met docenten van twee scholen en theatermaker Janna de Lathouder is er digitaal educatiemateriaal gemaakt bij de kijkplaat die Charlotte Dematons eerder van ons theater maakte. Docenten kunnen hun leerlingen hierdoor goed voorbereiden op een bezoek aan ons theater. Een opvallende schoolvoorstelling die eruit sprong, was ‘Motors’ van 155. In 2018 programmeerden we ‘Motors’ als openbare voorstelling, in overleg met co-programmeur Rieneke Oosting van het Stedelijk Dalton College. We boden deze toen ook aan als schoolvoorstelling, maar geen enkele docent had belangstelling. De openbare voorstelling bleek een groot succes: een zaal vol enthousiaste jongeren én volwassenen. Toen we ‘Motors’ in 2019 nog eens aanboden als schoolvoorstelling, had het succes zich rondgepraat. Er was deze keer een ware run op de schoolvoorstellingen. En alvast vooruitblikkend: in 2020 ontvangen we de spelers van 155 weer, met hun nieuwe voorstelling. De eerste scholen hebben zich nu al aangediend!
Contextprogrammering
Om een bezoek aan Theater De Vest zo inspirerend mogelijk te maken, hebben we inmiddels een breed scala aan concepten die we vaak inzetten: Voorspel in 300 seconden, Muziekcafé, Verhaaltje voor het slapen gaan, Napraten, Muziek in de foyer, De Toegift, Sneldichter, de huisjes van de Theaterspeelplaats en natuurlijk de traditionele inleidingen. Ondertussen blijven we ook vernieuwen, want in 2019 gingen in première: Freud in de Foyer, Bonusmateriaal, Kleedkamergeheimen, Rikke kookt! en de Podcast. Onze contextprogrammering spreekt niet alleen de bezoekers aan, ook de gezelschappen zijn blij met de extra aandacht voor de voorstellingen, zo blijkt bijvoorbeeld uit een reactie van Het Zuidelijk Toneel: “Lisette van Rudolphi zei ook al: ze zijn goed bezig daar in Alkmaar. Die kunnen jullie in je zak steken. Keep up the good work.“