Professionele podiumkunsten
Prognoses voor de professionele voorstellingen maken we altijd per seizoen. Vertalen we die naar het jaar 2020, dan toonde zich een mooie verwachting: bijna 90.000 bezoekers, verdeeld over circa 300 producties in de Grote, Kleine en Plein Zaal en de Grote Kerk. We waren goed op streek tot begin maart 2020 en hadden nog veel producties in het vooruitzicht die de werkelijke cijfers alleen maar gunstig zouden kunnen beïnvloeden.
Nieuwe concepten
Maar de werkelijkheid liep anders. Vanaf 16 maart moesten de deuren dicht en uiteindelijk bleek dit tot de zomer te duren. In eerste instantie schoven we een groot deel van de afgelaste voorstellingen nog hoopvol door naar mei en juni van dat jaar. Een deel kreeg met vooruitziende blik al een datum in seizoen 2020-2021.
Vanaf 5 juni mochten we voorzichtig weer wat publiek ontvangen: per zaal 30 bezoekers. We bedachten samen met Grand Café Klunder de culinaire theaterbelevenis Theater op je bord, waaraan sommige bespelers die al eerder in de programmering stonden hun medewerking verleenden. Vanaf juli werden de regels weer versoepeld en ontwikkelden we het concept Zomersessies. Iedere vrijdag en zaterdag ontvingen we twee keer per avond 100 bezoekers tijdens unieke, intieme concerten of voorstellingen.
Een zaal als gatenkaas
Vanaf september werd ons toegestaan weer bezoek te ontvangen dat op anderhalve meter afstand van elkaar moest zitten. Daniël Arends beet in Alkmaar het spits af in de Grote Zaal en speelde gedurende drie avonden twee volwaardige shows per avond. Het viel hem zwaar te spelen “voor een zaal als een gatenkaas” en om voor de tweede keer op een avond de energie te vinden.
Maar het publiek was hem dankbaar: men had zin er weer op uit te gaan. Ook de Ashton Brothers brachten begin oktober meerdere dagen twee volle shows per avond, voorafgegaan door een lopend buffet voor circa 200 man per keer. Maar de geplande serie kon niet worden afgemaakt: de maatregelen gooiden opnieuw roet in het eten. Tot half november gingen de deuren van het theater opnieuw op slot.
30 bezoekers
Daarna leken de kansen weer even te keren en mocht er voor 30 bezoekers worden gespeeld. We besloten de Grote Zaal te reserveren voor het vervangen van de toneelvloer en in de Kleine Zaal voorstellingen aan te bieden van bespelers die bereid waren voor twee keer 30 bezoekers per avond of middag te spelen.
Dolf Jansen kwam met zijn Oudjaarsshow, MaxTak ontving 30 kinderen van vier jaar en ouder en het Nederlands Kamerorkest speelde in kleine bezetting - samen met de bekende pianist Nicolas van Poucke - de sterren van de hemel. Half december kwam ook aan deze serie weer een einde toen de volgende coronapiek zich aandiende en alle theaters in Nederland opnieuw moesten sluiten.
Cabaret
Tot 16 maart 2020 waren vrijwel alle cabaretvoorstellingen uitverkocht, met klinkende namen als Bert Visscher, Plien & Bianca en Van der Laan & Woe. Met ingang van de eerste coronabeperkingen, kregen de meeste cabaretiers een nieuwe speeldatum, veelal later in 2020. Tot ze ook daar weer kwamen te vervallen en naar seizoen 2020-2021 of zelfs 2021-2022 doorschoven.
Zo verging het Pieter Derks bijvoorbeeld: oorspronkelijk werd hij verwacht op 4 april 2020, schoof door naar 9 december 2020, toen naar 20 februari 2021 en vervolgens naar 13 juni 2021. In september 2020 kon er kortstondig toch worden gespeeld op 1,5 meter, vaak twee keer op een avond, door onder meer Daniël Arends, Veldhuis en Kemper en Guido Weijers.
Musical, show, muziektheater
In dit genre gaat het om vaak grote, dure producties, met veel voorinvestering door de producent. Niet alleen in Alkmaar moest de musical ‘Kinky Boots’ worden gecanceld, de herkansing in juni bleek ook niet haalbaar: een enorme strop voor de producent en een teleurstelling voor de kaarthouders. Vele bezoekers waren dan ook blij met de komst van de Ashton Brothers. Zij speelden in oktober hun ‘A Medicine Show’ vijf keer voor een volle coronaproof zaal, met buffet vooraf.
Theaterconcerten
In het genre Theaterconcerten wisten we toch nog 6739 bezoekers te ontvangen in 2020. Een hoog aantal, omdat veel hoogtepunten in dit genre al voor 16 maart stonden gepland, waaronder concerten van OG3NE, het trio Henny Vrienten, Boudewijn de Groot en George Kooimans, en een ‘Tribute to Queen’-avond. Later hebben we op 1,5 meter ook nog pianiste Iris Hond en zangeres/actrice Marlijn Weerdenburg kunnen ontvangen.
Toneel
De meeste toneelvoorstellingen werden na 16 maart verwacht, maar DE VERLEIDERS FEMALE konden we gelukkig nog laten zien, evenals ‘Othello’ in de hitversie van Het Nationale Theater in regie van Daria Bukvic. ‘Judas’ van Theatergroep Suburbia werd in september in de unieke setting van de Grote Kerk uitgevoerd. Want waar kan de vermeende verrader van Jezus zijn verhaal beter doen dan in de prachtige Grote Kerk? Keurig op 1,5 meter afstand natuurlijk! Trots waren we op de komst van de meest succesvolle voorstelling van het seizoen, met de vijf meest veelbelovende acteurs in de hoofdrol: ‘Weg met Eddy Belleguele’. De vijf jonge spelers werden gezamenlijk genomineerd voor de prestigieuze Louis d’Or. In Alkmaar konden 70 happy few erbij zijn, op 1,5 meter afstand.
Dans en ballet
Vaste Vest-bespelers Conny Janssen Danst en Scapino Ballet Rotterdam ontvingen hun trouwe aanhang gelukkig al voor 16 maart. Op 1,5 meter speelde nieuwkomer Arno Schuitemaker nog voor een klein publiek van fijnproevers.
Klassieke muziek
We zijn veel dank verschuldigd aan The International Holland Music Sessions, al jaren goed voor een prachtige serie Koffieconcerten van internationale laureaten. Ook op 1,5 meter of voor slechts 30 bezoekers: de jonge musici waren altijd bereid te spelen. Helaas moesten de buitenlandse musici worden afgezegd in verband met de reisbeperkingen, maar het lukte steeds om Nederlands toptalent ervoor in de plaats te programmeren. Heel spijtig zijn de gedwongen afgelastingen van onder meer het concert van het Nederlands Kamerorkest met de piano-virtuoze gebroeders Jussen en in de Grote Kerk de Nederlandse Bachvereniging met het onwerkelijk mooie Mozart Requiem.
De Verschrikkelijke Vondeling
Direct na de zomer van 2019 gingen we aan de slag met de planontwikkeling voor een groots opgezette muziektheaterkerstproductie in de Grote Kerk, als vervolg op het succes van ‘Het Mysterie van Alkmaar’ in 2017. Al snel waren alle betrokkenen enthousiast over het idee om ‘De Klokkenluider van Alkmaar’ te ontwikkelen, gebaseerd op het beroemde verhaal van Victor Hugo. Er kwam een script van Don Duyns, de muziek werd bijeengezocht, de eerste orkestleden werden gepolst en de aangeschreven fondsen beloonden de plannen met genereuze subsidiebedragen. Toen de pandemie echter serieuze vormen aannam, besloten we dat het te risicovol was om zo’n grote, dure productie door te zetten. We pasten aan naar een kleinschaliger prequel, genaamd ‘De Verschrikkelijke Vondeling’. Don Duyns schreef een nieuw script over hoe Quasi als Klokkenluider in de Grote Kerk terecht kwam. Nieuwe fondsen steunden onze plannen, juist nu vonden zij het belangrijk bij te dragen aan aanbod dat ook in tijden van corona werd ontwikkeld. De repetities gingen van start met een topcast, een klein muziekensemble en een inventief decor. We hoopten op acht openbare voorstellingen voor publiek op 1,5 meter afstand op de tribune en twaalf volle schoolvoorstellingen, omdat kinderen tot 12 jaar nog gewoon naast elkaar mochten zitten. De scholen tekenden massaal in! De rest is geschiedenis: de pandemie greep verder om zich heen, we schaalden eerst af naar 30 bezoekers, om vervolgens de stekker er helemaal uit te moeten trekken toen er opnieuw een volledige lockdown over ons werd afgeroepen. Op de plank liggen nu twee fantastische scripts, geweldige muziek, een decor en uitgewerkte plannen voor kostuums. We hopen in seizoen 2021-2022 alsnog ‘De Verschrikkelijke Vondeling’ uit te kunnen brengen en schuiven ‘De Klokkenluider’ naar het zich laat aanzien door naar 2023-2024. De fondsbijdragen voor ‘De Verschrikkelijke Vondeling’ hopen we te mogen behouden ter dekking van de kosten van de afgelasting; de verzoeken hiertoe zijn inmiddels in behandeling.