Waardevolle samenwerkingen

Samenwerking met belangrijke aanbieders van podiumkunsten

Dank en respect zijn we verschuldigd aan onze bespelers die zich bereid toonden hun artistieke ambities steeds weer aan te passen aan de geldende maatregelen. Hiermee wisten zij het Alkmaarse publiek keer op keer te verrassen en te binden.

Ook dank aan onze bezoekers, die ons hebben gesteund en zich flexibel hebben getoond als we ze opnieuw vroegen hun kaartjes voor een datum in een verre toekomst te bewaren, of hun geld niet terugvroegen en hiermee gedupeerde bespelers ondersteunden.

Meer dan ooit waren de goede contacten met de gezelschappen, producenten en impresariaten van grote betekenis. Met hen moesten we keer op keer nieuwe afspraken maken en er ook financieel uit zien te komen. Dat dit tot nu toe goed is gelukt, is zeker ook te danken aan landelijke samenwerkingsverbanden. De verschillende brancheverenigingen (TTDV/GK is lid van de VSCD) kwamen tot twee keer toe tot collectieve afspraken, waar wij ons aan conformeerden. Steun kwam er ook van minder officiële samenwerkingen, zoals het landelijke programmeursoverleg. Iedereen zat in hetzelfde nieuwe schuitje en we roeiden samen met de riemen die tot onze beschikking stonden.

“Beter een goede buur, dan een verre vriend” blijkt in tijden van onrust en onzekerheid nog meer waar. The International Holland Music Sessions, organisator van onze Koffieconcerten, zorgde er in alle omstandigheden voor dat er hoogwaardige concerten werden gespeeld, ook voor een publiek van slechts 30 bezoekers. Hetzelfde geldt voor de mannen van ons eigen Jazz Café: altijd bereid mee te denken en zich te voegen naar de omstandigheden om zo toch hun publiek te bedienen. Dank aan de fondsen, die ons steunden in onze ambitie om onze kerstproductie ‘De Verschrikkelijke Vondeling’ toch door te zetten, ook voor 30 bezoekers per keer en zelfs toen we geheel moesten afgelasten.

Samenwerking Wijkcentrum Overdie bij de voorstelling ‘George en Eran worden racisten’

Als vervolg op de succesvolle samenwerking met Het Nationale Theater in het vorig theaterseizoen, werd Theater De Vest opnieuw bezocht door wijkbewoners uit Overdie. Op 8 oktober zagen 25 bewoners van de Alkmaarse wijk de voorstelling ‘George & Eran worden Racisten’ van het theatergezelschap George & Eran Producties. Zij hadden daarvoor een uitnodiging van het gezelschap en De Vest ontvangen. Het theaterbezoek paste fraai in het culturele en sociale jaarprogramma van wijkcentrum Thuis in Overdie, waar enkele dagen later ook de nabespreking over het maatschappijkritische theaterstuk plaatsvond.

FRITZ

In het kader van ‘75 jaar vrijheid’ vonden we opnieuw de samenwerking met Superstar Theaterproducties. Ditmaal voor een bijzondere voorstelling over de Alkmaarse verzetsman Fritz Conijn. De jonge Fritz (geboren in juni 1923 te Alkmaar) speelde tijdens de Tweede Wereldoorlog een leidende rol in het verzet in Noord-Holland. Als hij in Amsterdam een kameraad probeert vrij te kopen, wordt hij gearresteerd. Na enkele dagen van marteling en verhoor wordt hij op 21-jarige leeftijd door het bezettingsregime te Vught gefusilleerd. Na de oorlog werd hem postuum het Verzetskruis toegekend. Alle aanleiding om juist hem bij de viering van 75 jaar vrijheid te eren en zijn duur betaalde inzet voor de vrijheid onder de aandacht te brengen met een theatervoorstelling voor het Alkmaarse publiek, met spelers uit de eigen regio. Helaas bleek het spelen van de voorstellingen in mei door de coronamaatregelen niet mogelijk. Superstar liet de voorstelling nog wel zeer beperkt zien aan mensen uit het eigen netwerk op hun repetitielocatie in de Telefooncentrale, maar meer zat er niet in. De voorstellingen van ‘FRITZ 75 jaar vrijheid’ zijn uitgesteld naar 4 t/m 9 mei 2021.

Professionele podiumkunsten

Festivals, evenementen en specials