Theater De Vest en de Grote Kerk staan bekend om het rijke programma aan voorstellingen, concerten en tentoonstellingen, maar bieden daarnaast ook vele mogelijkheden voor verhuur aan bedrijven, verenigingen en particulieren. Het team Verhuur & Events bestaat uit twee eventmanagers en een ondersteunend medewerker. In 2020 is een manager Commerciële Zaken en Bedrijfsvoering aangesteld, waardoor het team zich meer kan gaan richten op het ontwikkelen van eigen evenementen. In 2020 zijn 147 verhuringen georganiseerd in Theater De Vest en de Grote Kerk. Het betreft uiteenlopende activiteiten, van kleine vergaderingen tot grote festivals. Vanwege de coronacrisis zijn er vanaf half maart langere perioden geweest waarbij geen of zeer beperkte ontvangst (max. 30 bezoekers) van groepen mogelijk was. Op die momenten is vaker gewerkt met videoregistratie en livestreams, waarbij wij onze services verder hebben uitgebreid en nieuwe technische wensen mogelijk hebben gemaakt. In september hebben wij een recordaantal verhuringen mogen ontvangen; na de (eerste) lockdown bleek er veel behoefte aan ontmoeten en verbinden. Bovendien kunnen wij, als één van de grootste evenementenlocaties in Alkmaar, op een zeer veilige manier grotere groepen mensen ontvangen.

Culturele en maatschappelijke verhuur

Diverse culturele amateurorganisaties ontvangen subsidie van de Gemeente Alkmaar en komen daardoor in aanmerking voor culturele huur van onze theaterzalen. Daarnaast zijn er enkele organisaties met een maatschappelijk doel die ook in aanmerking komen voor een aangepast tarief. Zo mochten we begin 2020 Stichting De Waaier ontvangen in Theater De Vest voor een nieuwjaarsreceptie en de uitreiking van de Bronzen Waaier en Bronzen Duim. Eind januari zijn twee Concertantes georganiseerd, in het teken van het afscheid van de Alkmaarse culturele stichting Nachtwerk. In februari werd de opening van de tentoonstelling Collectie Paul Rijkers door het Stedelijk Museum Alkmaar georganiseerd in de Grote Kerk. De coranabeperkingen gooiden echter ook voor onze huurders al snel roet in het eten. Amateurtheatergezelschap Scala was bijvoorbeeld na een jaar hard werken helemaal klaar om de musical ‘Nine’ uit te voeren in onze Grote Zaal. Op de dag van de generale werd door premier Rutte de eerste lockdown afgekondigd. Tot grote teleurstelling van het gezelschap, mochten de voorstellingen niet voor publiek gespeeld worden. Om alle inspanningen niet voor niets te laten zijn geweest, is de productie wel vastgelegd op film. Ook de jaarlijkse uitvoeringen van verenigingen zoals Horizon, Odeon, Oberon, Vita Nova en jubilerend Soli Deo Gloria konden spijtig genoeg niet doorgaan. De Stichting Alkmaarse Kamermuziek stelde zich flexibel op en bewoog mee met de mogelijkheden van het maximaal toegestane aantal bezoekers voor een concert. Desalniettemin hebben ook zij de meeste concerten moeten annuleren.

Vanaf eind augustus was er enige versoepeling in de maatregelen en mochten we bezoekers na registratie en op 1,5 meter afstand ontvangen. Het Noord-Hollands Jeugdorkest heeft, onder alle voorwaarden en voor een beperkte groep bezoekers, op 30 augustus een uitgesteld voorjaarsconcert kunnen uitvoeren in de Grote Zaal. In het najaar van 2020 heeft de Stichting Cultuurprijs Regio Alkmaar tevens twee uitreikingen kunnen organiseren: de cultuurprijs voor Beeldend in de Grote Kerk en de cultuurprijs voor Podiumkunsten in De Vest. Ook is de eerste uitreiking van de Ysbrand Grafiekprijs uitgereikt door het Jos van Amsterdamfonds en Grafisch Atelier Alkmaar in de Plein Zaal van het theater.

Commerciële verhuur

Waar de voorschriften van de Rijksoverheid het toelieten, zijn onze theaterzalen en vergaderzalen verhuurd voor vergaderingen en bijeenkomsten van bijvoorbeeld de Gemeente Alkmaar, Noordwest Ziekenhuis, het UWV, Stichting Woonwaard Noord-Kennemerland, Hogeschool Inholland, de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, een informatieve Inspiratiedag Landschap Noord-Holland en een internationale meeting voor de European Commission. Ook werden regelmatig cursussen gegeven, zoals een cursus Spaans en trainingen voor de Bibliotheek, TAQA Energy BV, Artiance en colleges van de Vrije Academie. In september was er enige versoepeling en konden we weer verhuringen aannemen en kleine groepen ontvangen, hier werd dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt! Een bijzondere en dankbare verhuring was de opening van het collegejaar voor de Vrije Universiteit Amsterdam in de Grote Kerk. Deze opening werd door de twee Alkmaarse professoren Frans Feldberg en Bart van den Hoog naar de Grote Kerk gehaald en de lezingen werden deels online en deels live gevolgd door masterstudenten over de hele wereld. Verder stonden in september enkele verhuringen in het teken van het afscheid van burgemeester Bruinooge. In 2020 zijn - met inachtneming van de maatregelen - twee huwelijken voltrokken: één in de Grote Kerk en één in de Plein Zaal van De Vest. Het betrof intieme huwelijksceremonies met respectievelijk 6 en 20 aanwezigen.

Evenementen en festivals

2020 ging goed van start met verschillende grote verhuringen in februari. Het Hielander Whisky Festival vierde het tiende jubileum in de Grote Kerk, met een feestelijke openingsavond en masterclasses in de Plein Zaal. Het door Doss Events georganiseerde buitenevenement Wonderlicht op het Canadaplein en het Bolwerk werd in verband met noodweer in een aangepaste vorm door ons ontvangen in de Grote Kerk. Het evenement Alkmaar Proeft Bier! werd voor de eerste keer in de Grote Kerk georganiseerd. Tijdens Alkmaar Proeft Bier! werden de 450 gasten getrakteerd op een proeverij van verschillende biertjes met daarbij een passend gerechtje. Verder werden er allerlei items geveild voor het goede doel. Alkmaar Proeft Bier! werd georganiseerd door de Ronde Tafel 6 i.s.m. Stichting Dokter van Hiltenfonds. Helaas was er vanaf maart geen mogelijkheid meer om grootschalige evenementen te organiseren.

Eigen evenementen

De derde editie van de Joost Zwagerman Lezing vond plaats op 18 november. Deze jaarlijkse lezing is een samenwerking tussen de Bibliotheek Kennemerwaard, het Stedelijk Museum Alkmaar en Stichting Theater De Vest/Grote Kerk Alkmaar. Dit jaar werd de lezing gehouden door de Amerikaanse schrijver Benjamin Moser. Omdat er door de coronabeperkingen geen publiek aanwezig kon zijn, was de lezing online bij te wonen. De Joost Zwagerman Lezing 2020 is terug te kijken via YouTube. Er waren plannen voor een nieuwe editie van de Tattoo Conventie in de Grote Kerk, maar ook dit kon wegens de destijds geldende maatregelen niet plaatsvinden. Dit unieke evenement zal daarom in november 2021 weer worden georganiseerd.

Livestreams en opnames

In 2020 zijn door de maatregelen tegen corona onze locaties meer dan ooit ingezet voor digitale oplossingen. Zo faciliteerden wij webinars, livestreams, cd-opnames en concertregistraties voor o.a. de Gemeente Alkmaar, Actan, NPO1, NPO Radio 2, Financieel Dagblad en DPGMedia. De jaarlijkse Herdenkingsrede op 4 mei werd voorgedragen door de burgemeester in een lege Grote Kerk, waarbij alle belangstellenden dit thuis konden volgen. Ook de 8 Oktoberviering is dit jaar in Alkmaar online gevierd, met De Ontzettend Alkmaarse Kennisquiz vanuit de Grote Kerk. Om alle online evenementen uitstekend te filmen is nauw samengewerkt met Sander Schoon Producties.

Publieksservice en horeca